Del : SMS

Mildt vejr og Black Friday tog toppen af julehandlen

Julegaveindkøbs-a
Julehandel. Travlhed og julestemning på Strøget i København. Foto:

Detailsalget tog et dyk i forhold til november måned, og meget tyder på, at det milde vejr og Black Friday er årsagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fleste danskere vil givetvis nævne december som en af årets dyreste måneder, men alligevel faldt detailsalget i december sidste år for første gang i syv måneder. Detailsalgsindekset fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget faldt 0,8 pct. fra november til december, når man korrigerer for prisudvikling og sæsonudsving.

Om faldet skyldes de milde temperaturer, der prægede vejret op gennem efteråret og starten af vinteren, eller om det var Black Friday, som tog toppen af julesalget, vides ikke, men begge er gode bud, mener flere økonomer. Hos Danmarks Statistik forklarer man, at faldet netop skyldes, at færre vinterfrakker og støvler er blevet langet over disken. Salget af tøj og sko, der fylder 10 pct af indekset, faldt nemlig 4,8 pct. i december.

Julegavein

Økonom i Dansk Erhverv Jens Uhrskov Hjarsbech vurderer, at Black Friday også kan have betydning for faldet.

»Dagens tal tyder på, at handelsfænomenet Black Friday betød et lavere salg i december. Derudover ser den varme december måned ud til at have fået forbrugerne til at vente med at købe vintertøjet. Når der ikke korrigeres for sæsonudsving, var december måneds detailsalg stadig 24,1 pct. højere end årets månedsgennemsnit. Men julesalget i 2015 endte alligevel med at skuffe,« siger han.

Konkurrencen fra udenlandske netbutikker tager til og udfordrer de danske butikker, samtidig med at det sender en del af danskernes forbrug ud af landet, forklarer Jens Uhrskov Hjarsbech. Danmarks Statistiks detailhandelsindeks dækker ikke e-handel i udenlandske netbutikker, og en del af nethandlen i danske butikker fanges heller ikke af opgørelsen. Derfor er detailhandelsindekset ikke en entydig opgørelse af det private forbrug.

xcx

Cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen mener også, at tilbagegangen skal ses i lyset af Black Friday.

»Det er et nyt fænomen herhjemme og som den normale sæsonkorrektion derfor ikke tager højde for endnu. Det kan betyde, at detailsalget i december blev lavere end ellers, fordi en større del af julehandlen nu foretages på baggrund af november-tilbuddene,« siger han.

Trods faldet i forhold til november måned, lukkede detailsalget for 2015 op det højeste december-niveau siden 2011. Julesalget var dermed det bedste i fire år. Der er dog stadig et stykke op til toppen for detailsalget i 2007. Her var detailsalget 11 pct. højere end i december 2015.

pix-julegaver


Jyske Banks seniorøkonom Niels Rønholt mener, at danskernes generelt stigende forbruglyst skyldes lavere renter, lav inflation og fremgangen på boligmarkedet i 2015.

»Når det er sagt, er vi fortsat et godt stykke fra et buldrende forbrugsopsving. Og opsparingslysten er bestemt ikke forsvundet endnu. De meget lave renter betyder bare, at mange godt kan skrue lidt op for forbruget og spare op samtidig,« siger han.

21BUSPix1-diamanter-155039.jpg

Han mener,usikkerheden på de finansielle markeder ikke er til at komme uden om, men at aktiemarkederne har overreageret på de lavere oliepriser.

»Vi skal som bekendt ikke længere tilbage end til 2008 for at finde et førsteklasseseksempel på, at problemer på de finansielle markeder kan få effekter ude i butikkerne på gågaden,« siger Niels Rønholt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere