Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Carrie Bradshaw og prinsesse Dianas skofavorit er solgt

sjp ACTRESS PARKER ADV25 7
Arkivfoto. Luksusvareproducenten Michael Kors vil købe skobrandet Jimmy Choo, der af mange er kendt for den store omtale i tv-serien Sex and the City, hvor det er yndlingsskomærke for hovedpersonen, Carrie Bradshaw og veninderne. Foto:

Det kendte og voksende skomærke Jimmy Choo er blevet solgt for 7,5 milliarder kroner til Michael Kors.

Luksusvareproducenten Michael Kors vil købe skobrandet Jimmy Choo, der af mange er kendt for den store omtale i tv-serien "Sex and the City", hvor det er yndlingsskomærke for hovedpersonen, Carrie Bradshaw, og veninderne.

Michael Kors byder 230 pence per aktie eller 896 millioner pund - 7,5 milliarder kroner - for hele selskabet.

Jimmy Choo blev børsnoteret i London i oktober 2014 til 140 pence per aktie. Mandag lukkede aktien i 195 pence.

Sko-ikonet Jimmy Choo var op til børsnoteringen ejet af JAB Holdings, der fortsat ejer knap 68 procent af selskabet.

Bestyrelserne i de to selskaber har begge godkendt transaktionen.

Ud over »Sex & the City« blev Jimmy Choo kendt, da det var et af den afdøde prinsesse Dianas yndlingsmærker.

pix-Vertu
For abonnenter LÆS MERE : Glimmermobilselskab falder sammen

Jimmy Choo, der ifølge sine hjemmeside hovedsageligt via sine sko tilbyder "en styrket følelse af luksus og en legesyg vovende ånd", har oplevet en pæn vækst de seneste år.

I 2016 solgte mærket sko og luksusvarer for 364 millioner pund, en stigning fra 300 millioner pund i 2014. Sko stod for 244 millioner pund af salget i 2016, en stærk vækst.

Selskabet har 1278 ansatte, hvoraf 959 er kvinder.

Jimmy Choo tager sig navn efter sin skaber, Jimmy Choo. Han slog sit navn fast i halvfemserne som skodesigner i London og åbnede eget selskab i 1996.

Siden da er kæden spredt til hele verden, hvor Jimmy Choo nu har 150 butikker. Selskabet ekspanderer og planlægger at åbne 10 nye butikker årligt ifølge sit regnskab for 2016.

»Butiksåbningsprogrammet sigter mod Kina, hvor vi stadig er underrepræsenteret i forhold til mange andre luksuskæder,« skriver Jimmy Choo i regnskabet.

HUGOBOSS-REPORT/

Køberen, Michael Kors, er et af verdens største modeselskaber med en årlig omsætning på 4,7 milliarder dollar.

Selskabet blev startet i 1981 af designeren af samme navn.

FRANCE-FASHION/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen