Del : SMS

Michael Kjær: Intet Danmark uden Fona

02BUSFona-rekontruktion-kj-.jpg
Fonas bestyrelsesformand og hovedaktionær, Michael Kjær, omgivet af advokater og presse­folk ved pressemødet mandag om rekonstruktion af Fona. Foto: Nikolai Linares

Fonas hovedaktionær Michael Kjær kan ikke forestille sig de danske hovedgader uden Fona-butikker. Ekspert er uenig – Fona har ikke formået at fange fremtidens forbrugere, vurderer Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia. Fona-ledelsen forsøger nu at finde en ny model for videre drift, som kreditorerne vil acceptere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er en flink og nydelig mand, Michael Kjær, som er bestyrelsesformand og hovedaktionær i en af Danmarks bedst kendte butikskæder, Fona, som mandag meddelte, at butikskæden går i rekonstruktion.

Claus skovhus

Med sit snehvide, nydeligt trimmede hår, velpressede jakkesæt og diskrete slips personificerer han en forretningsmand fra en hyggelig tid, hvor enhver dansk købstad med respekt for sig selv havde en blomstrende Fona-butik på hovedgaden, som forsynede familien Danmark med TV, transistor­radioer og båndoptagere. Men også en tid, hvor de flinke ekspedienter hos Fona ikke blev presset af discountkæder og nethandel.

02BUSFONA-191732.jpg

Friske penge på vej

Men trods gårsdagens melding om finansiel krise og rekonstruktion af en af Danmarks mest velkendte butikskæder er Michael Kjær langtfra nogen slagen mand:

»Jeg er født optimist, og jeg kan ikke se et Danmark uden et Fona, men jeg kan godt se et Danmark med et Fona i tilpasset version. Jeg tror på, at der også i fremtiden vil være plads til Fona-butikker på high street og i butikscentre, selv om konkurrencen på elektronikmarkedet er benhård, og marginalerne er små,« sagde Michael Kjær på et velbesøgt pressemøde, som fandt sted mandag for at forklare nærmere om Fonas krisemelding.

»Jeg tror ikke på, at alt skal købes i varehuse og mega stores. Det ville jo svare til, at vi kørte uden for byerne og handlede alt. Så ville for eksempel Lyngby Storcenter ligge øde hen, for så skulle trenden ikke bare gælde for elektronik, men også mange andre varegrupper,« sagde Michael Kjær på et presse­mødet.

Han tror så meget på sin butikskæde, at han selv er parat til at komme med friske penge.

Men spørgsmålet er, om Michael Kjær og hans Fona-butikker hører fortiden til, fordi han har læst fremtiden forkert?

Selvforskyldt situation

Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia har arbejdet med detailhandel og forbrugeradfærd i over 15 år, og hun mener, at Fona selv er ude om den livstruende situation.

»Fona har ikke fundet sin position på markedet, og det rammer dem nu. Du har Elgiganten, som de seneste par år er vokset og tjener penge, og du har Power, som næsten 100 procent efterligner Elgiganten. De har prispositionen, men det kan Fona af forskellige grunde ikke have,« siger hun.

jens chr. hansen

»Når forbrugerne køber elektronik, begynder de online og går derefter ned i butikkerne for at få ekstra viden og se udbuddet. Fona har ikke formået at fange fremtidens forbrugere ved at tilbyde dem et online-offline-univers og tilbyde forbrugerne den ekstra service og viden,« siger hun og nævner blandt andet, at kæden ikke har udnyttet muligheden for click and collect, hvor kunderne køber på nettet og henter deres varer i en fysisk butik. Fona har ifølge Dorte Wimmer heller ikke udnyttet kundedata i tilstrækkelig grad.

jeg kan ikke se et Danmark uden et Fona, men jeg kan godt se et Danmark med et Fona i tilpasset version.

Michael Kjær, bestyrelsesformand og hovedaktionær i Fona
DEL CITAT

Fona har glemt at genopfinde sig selv

»Fona har ikke genopfundet sig selv. Det er generelt den største udfordring, detailhandlen har: At genopfinde sig selv,« fastslår Dorte Wimmer og nævner Blockbuster som et oplagt eksempel på en kæde, som mislykkedes med at genopfinde sig selv.

Alligevel kom det bag på de fleste, at F Group A/S, som ejer Fona-butikkerne, der i generationer har været dansk folkeeje, i går meddelte, at Fona på grund af likviditetsmangel tager en time out og nu forsøger sig med en rekonstruktion. Rekonstruktion lugter af alvorlig krise, og sortseere husker, hvordan det gik Schou Epa og Daells Varehus, som ikke overlevede, fordi de ikke forstod moderne tider.

fona

Ifølge Michael Kjær skyldes Fonas likviditetskrise blandt andet, at priskonkurrencen tog kraftigt til i efteråret, at julehandlen slog fejl, og at et nyt IT-system til online-handel blev forsinket. Men ifølge Kjær og de to advokater, som nu skal søge at rekonstruere Fona, Pernille Bigaard fra Plesner og Ole Borch fra Bech-Bruun, er Fona langtfra slået.

»Fona har stadig en egenkapital på 180 millioner kroner, og nu er det vores opgave at tilpasse virksomheden med færre butikker i mindre byer uden tilstrækkeligt kunde­underlag og overveje, om vi eksempelvis skal have to butikker i Lyngby,« sagde Michael Kjær.

fona

Fona har i dag 56 butikker spredt ud over landet, og ifølge Michael Kjær er de ikke alle lønsomme, hvortil kommer, at butikkerne skal bære blandt andet IT- og administrationsomkostninger. Men det vil tage tid at afvikle ikke-lønsomme butikker på grund af lejekontrakter, så butiksnettet kan få en størrelse, der passer til fremtiden.

På spørgsmålet om, hvorvidt Fona-ledelsen ikke så trenden med discount og netsalg i tide, svarede Michael Kjær: »Jeg har kigget på mig selv i spejlet, og ansvaret er mit!«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere