Del : SMS
Berlingske Business

"Mega Mussel" på tilbud i Rema 1000

Kongeligt porcelæn i discount­butik - 1
Overskrift
I Rema 1000 er man glade for at kunne tilbyde kunderne Royal Copenhagen til rabatpriser. Hos Royal Copenhagen er begejstringen til gengæld til at overse, da man frygter, at sammenkædningen med en discountbutikskæde kan skade brandet. Foto:
 

Discountkæden Rema 1000 sælger musselmalet porcelæn fra Royal Copenhagen. Den kongelige hofleverandør bryder sig ikke om det, men vil ikke forsøge at stoppe det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Førstesortering af Royal Copenhagens musselmalede porcelænstel kan i dag købes i dagligvarekæden Rema 1000. Samtlige af discountkædens danske butikker har siden december ført skåle af stellet »Mega Mussel« fra Royal Copenhagen, og enkelte af butikkerne har stadig flere af de håndmalede produkter på hylderne. For kunderne er der hundredevis af kroner at spare.

Rema 1000 har markedsført og solgt Royal Copenhagens varer i tilbudsaviser og købmandsbutikker til trods for, at topchef Mads Ryder tidligere har frabedt sig at få sine produkter solgt i dagligvarehandlen af hensyn til Royal Copenhagens image.»

Hvis vi går ned og matcher IKEA, er vi døde i morgen, og hvis vi kommer i Føtex og Bilka, er vi også færdige. Så ophører vi ganske enkelt med at eksistere som brand,« sagde Mads Ryder i et interview med Berlingske Business i foråret 2012 og uddybede:

»Det er ikke i de handlendes interesse, at man sætter vores varer på tilbud, for alt det, du har hjemme i skabet, bliver mindre værd, og vores brand bliver også mindre værd, og en dag er vi der så ikke mere,« lød det fra topchefen.

Bekymret topchef

Det er en fejl, at Rema 1000 de seneste to måneder har solgt produkter fra Royal Copenhagen, lyder det i dag fra Mads Ryder. Han fastholder, at det ikke er godt for Royal Copenhagens image at blive solgt og markedsført i en dagligvarekæde.

»Det, jeg sagde dengang, det mener jeg stadig. Vi er færdige, hvis vores brand bliver præsenteret ved siden af en gang hakket flæsk på tilbud,« siger Mads Ryder.

Han har ingen forklaring på, hvordan det kan ske, at hans produkter alligevel er havnet i Rema 1000s tilbudsavis og hos samtlige over 200 Rema 1000-købmænd i Danmark.

»Det ved jeg faktisk ikke,« siger Mads Ryder.

Han fortæller, at Rema 1000 ikke står på Royal Copenhagens kundeliste. Hans teori er, at Rema 1000 er kommet i besiddelse af varerne via en af Royal Copenhagens kunder.

Selv om Mads Ryder ærgrer sig over at være på hylderne i Rema 1000, har han dog ikke kontaktet discountkæden.»

Vi kan og vil ikke gøre noget ved det,« siger topchefen.

Rema 1000 glæder sig

Hos den succesrige discountkæde jubler indkøbsdirektør Anders René Jensen over, at han tilsyneladende uhindret kan sælge produkter fra Royal Copenhagen.

»Vi fik pludseligt et godt tilbud om produkterne, og så slog vi til. Vi vil jo gerne give nogle rigtigt gode tilbud til vores kunder,« siger indkøbsdirektøren i Rema 1000.

Af »konkurrencemæssige hensyn« vil han ikke oplyse, hvem han har købt produkterne af, men han understreger, at alt er foregået fuldstændigt efter lovens bogstav.

»Ja, det er jeg sikker på. Vi sørger altid for, at der er 100 procent styr på tingene, uanset om vi køber tomater, rengøringsmidler eller Royal Copenhagen,« siger han.

Salget af produkterne fra Royal Copenhagen er gået godt, og indkøbsdirektøren er klar til at købe endnu flere af Royal Copenhagens produkter, hvis han får dem tilbudt.

»Det er jo ikke nogle varer, vi bare sådan lige kan bestille. Det er noget med, at vi må slå til, hvis vi får et godt tilbud,« siger Anders René Rensen.

At blive sat i forbindelse med Rema 1000 er næppe gavnligt for Royal Copenhagens image. Til gengæld kan det være et smart træk af Rema 1000, uanset, hvor godt produkterne sælger, Det vurderer lektor i virksomhedshistorie og ekspert i branding, Mads Mordhorst fra CBS:

»Det kan indebære en devaluering af Royal Copenhagens brand at ligge i Rema 1000, for det er jo en udpræget discountkæde. Derimod kan Rema 1000 formentlig glæde sig over, at det styrker discountkædens image at have Royal Copenhagen i sin tilbudsavis,« siger han.

Det er lykkedes Rema 1000 at dumpe prisen betragteligt på produkterne fra Royal Copenhagen. Eksempelvis sælger discountkæden en skål til 799 kroner, som kunderne skal betale 1.499 kroner for i Royal Copenhagens egen butik.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere