Berlingske Business

Matas-rival vil fortsætte med at udbygge butiksnettet

Normal
Arkivfoto. Matas har de seneste år oplevet stigende konkurrence fra butikskæden Normal, der har haft travlt med at åbne butikker rundt i landet. Foto:

Matas har de seneste år oplevet stigende konkurrence fra butikskæden Normal, der har haft travlt med at åbne butikker rundt i landet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og Matas skal ikke forvente mindre fra den front i 2017. I hvert fald planlægger Normal at fortsætte med at udbygge det net af butikker, som siden starten i 2013 er vokset til 76.

- Vores plan er, at vi i 2017 fortsætter ekspansionen i Danmark med så mange butikker, som det kan lade sig gøre. Jeg tør ikke lægge mig fast på et konkret tal, for det afhænger blandt andet af, hvad vi kan finde af relevante lejemål, siger Torben Mouritsen, som er administrerende direktør for Normal.

Han fortæller, at kæden specielt har kig på Københavnsområdet, hvor der i forvejen er omkring 25 Normal-butikker.

- Vi kigger på en fortsat kraftig ekspansion i København, og derudover vurderer vi område for område, men der er meget fokus på Hovedstaden, og så er der et par større byer, hvor vi ikke er repræsenteret - blandt andet Holbæk. Den størrelse byer kigger vi også efter, siger Torben Mouritsen.

Bestseller

Normals forretningsmodel baserer sig på, at selskabet importerer varer fra distributører i andre EU-lande, hvilket sker til en lavere pris, end hvis de blev købt direkte i Danmark.

Konkurrenten Matas er blevet ramt af Normals indtog, hvilket især har været i kategorien af dagligdagsprodukter til personlig pleje - kaldet "mass beauty", mens det i mindre grad har påvirket i den dyrere ende af sortimentet.

Så sent som i november måtte Matas nedjustere sine finansielle forventninger, og her var det blandt andet stor konkurrence fra Normal, der blev angivet som årsagen.

Matas har knap 300 butikker på landsplan, men selv om Normal vil fortsætte med at åbne butikker, er det ikke planen at skulle op i samme skala.

- Jeg har ikke forestillinger om, at vi skal op på det niveau. Slet ikke, siger Torben Mouritsen.

11BUS20161110-153445-4-1635.jpg

Normal-kæden har Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen som hovedaktionær. Han købte i efteråret flere aktier i selskabet og sidder nu på 75 pct. af selskabet.

Ud over at ville åbne flere butikker i Danmark er der også en ambition om at kopiere konceptet til udlandet.

- Vi planlægger at se på, hvordan vi kan komme til udlandet. Det er en del af vores overvejelser, siger Torben Mouritsen, der ikke kan løfte sløret for konkrete planer.

Investorer skrotter Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen