Del : SMS
Berlingske Business

Matas føler sig tvunget til at sætte priserne ned

bbb
Matas går nu i prisoffensiv for at kapre de tabte kunder tilbage. (Foto: Jeppe Bjoern Vejloe/Scanpix 2013). Foto:

I takt med at konkurrencen om kunderne tager til, opruster Matas til priskrig. Et nyt koncept med altid lave priser på dagligvarer til personlig pleje skal sikre kundernes loyalitet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Matas går nu i prisoffensiv for at kapre de tabte kunder tilbage. Et nyt koncept, Altid, skal sørge for, at Matas’ kunder fortsat vil handle i én af de 291 butikker frem for hos konkurrenterne.

Mens detailkæden har oplevet tilbagegang i salget af hverdagsprodukter til dagligpleje, har de fremgang i salget af dyrere kosmetikvarer og helseprodukter. Dog har det seneste regnskab for 1. halvår af det forskudte regnskabsår 2015/2016 skuffet Matas adm. direktør, Terje List, skriver Jyllands-Posten.

Matas-ejer afviser kritik om kunstigt høj aktiekurs -Arkivfoto

Særligt den tre år gamle butikskæde Normal, der sælger »helt normale varer til helt normale mennesker,« så som tandpasta, shampoo og kosmetik, må anses som en stor konkurrent for Matas.

Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Normal selv beskriver, at de » adskiller sig fra andre danske detailkæder ved at tilbyde kunderne faste lave underpriser på mange mærkevarer.«

Den øgede konkurrence gør Matas nu klar til at kæmpe imod. Det nye koncept, Altid, vil have mere end 100 dagligvarer til fast lav pris.

02BUSStine-Larsen.jpg

Normal er dog ikke Matas' eneste konkurrent, også supermarkedskæden Coop har fået øjnene op for markedet indenfor de forskønnende produkter. Coop opruster således på kosmetikfronten og har i den forbindelse åbnet en webshop, som er i stor fremgang. Matas så sig derfor nødsaget til at komme med et modtræk.

Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

»Vi tager bestik af, hvad der sker i markedet omkring os. Vi kan se, at forbrugerne efterspørger enkelthed. Det skal vi sikre med det nye koncept, hvor priserne er faste,« siger Terje List til Jyllands-Posten.

Inves

Matas har 291 butikker, mens konkurrenten Normal har 25 butikker og fire mere på vej. Det er dog ingenting sammenlignet med Coops 1200 butikker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere