Del : SMS
Berlingske Business

Matas-direktør: »Vi tror, vi æder markedsandele«

pix_matas
Terje List, topchef i Matas vurderer, at han æder sig ind på konkurrenterne. Foto:

Matas' topchef Terje List har opjusteret vækstforventninger til dette regnskabsår. Det skyldes ifølge direktøren selv, at kæden klarer sig godt i forhold til konkurrenterne i et ellers svagt marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Matas' topdirektør Terje List har her til morgen sendt et regnskab ud i markedet, hvor han opjusterer forventningerne til væksten i det nuværende regnskabsår - som er forskudt i forhold til kalenderåret og dækker perioden 2013/2014.

pix_Matas

Forventningen er nu, at væksten i de eksisterende butikker bliver omkring fire procent fra tidligere lidt over 3,3 procent. Opjusteringen skyldes ifølge direktøren, at salget i Matas-butikkerne går bedre end ventet.

»Vi er særdeles tilfredse med vores toplinjeudvikling, som jo i en detailhandels-virksomhed er et utroligt vigtigt signal for, hvorvidt man er i stand til stadig at være interessant for forbrugerne,« siger han til Berlingske Business og fortsætter:

»Med den vækst vi har haft, er vi ret sikre på, at vi har været i stand til at tage markedsandele, fordi det underliggende forbrugermarked efter vores mening stadigvæk ikke går godt,« siger Terje List.

Matas har i tredje kvartal 2013/2014 haft fremgang i salget indenfor stort set alle produktkategorier, bortset fra forretningsområdet Medicare, hvor salget er faldet med 4,8 procent siden tredje kvartal sidste regnskabsår.

Det skyldes, at salget indenfor denne kategori især udgøres af rygemedicin - et område, hvor der gennem en længere periode været problemer med at få leveret varer nok på grund af produktionsvanskeligheder hos producenten, siger Terje List.

»Rygemedicin er et meget specifikt produktområde, der er ganske få store leverandører af de sortimenter. Hvis den ene pludselig falder ud af markedet, så er det altså svært at finde en erstatning på den korte bane,«siger han og fortsætter:

»Men vi regner bestemt ikke med, at det fortsætter. Vi regner med, at vi får normaliserede leverandørforhold indenfor kort tid.«

Matas har også stadig vokseværk i forhold til antallet af butikker. Sidste efterår overtog kæden seks af de eksisterende Matas-butikker, og åbnede en ny butik i Sønderborg.

Og ifølge Terje List er han i øjeblikket i seriøse realitetsforhandlinger om at overtage yderligere en håndfuld eksisterende Matas-butikker.

»Hvis det går som forventet, regner vi med, at de aftaler lander, så vi kan overtage i løbet af marts eller april,« siger han.

Mens salget i de eksisterende butikker altså går bedre end forventet, er det stadig vanskeligheder med at finde den rigtige formel for det nye koncept, Stylebox, som nu består af fem butikker og en webshop.

Idéen med Stylebox-butikkerne er, at de skal være mere eksklusive end de almindelige Matas-butikker og være et sted, hvor man kan komme ind og få en ansigtsbehandling, en klipning eller en manicure.

Dagens regnskab viser, at det kniber med at få rentabiliteten i butikkerne op på det niveau, som der er budgetteret med, og man har måtte justere konceptet flere gange.

Ifølge Terje List arbejder Matas nu med tilpasse Stylebox-butikkerne, så kunderne bliver mindet om, at de rent faktisk også kan købe produkter.

»Det er blandt andet et spørgsmål om at få optimeret vores varesortimenter, så vores forbrugere får et større incitament til at træde ind af døren. Lige nu prøver vi at dreje forbrugernes indtryk af, at det er et sted, hvor man blot kan blive klippet og få ordnet negle, til også i højere grad at være et sted, hvor man går ind og oser og køber nogle lækre produkter,« siger han.

I dagens regnskab nedjusterer Matas forventningerne til årets overskudsgrad en anelse fra omkring eller over 17,1 procent til 17,1 procent rent.

Det skyldes blandt andet, at kæden har måtte revurdere sine forpligtelser og omkostninger i forbindelse med det populære kundeprogram, Club Matas, som i øjeblikket har omkring 1,4 millioner medlemmer.

Matas regner nu med, at det bliver rundt regnet 12 millioner kroner dyrere at købe de gaver til kunderne, som de kan få for de bonuspoint, de allerede har optjent.

»Det har jo noget af gøre med hele tiden at estimere, hvad det koster for os at gå ud at finde de pointgaver, som vores brugere efterspørger. Og det er det, vi har været inde og sige, at det godt kan blive dyrere end tidligere forventet,« siger han.

Ekstraomkostningerne vil dog ikke føre til nogle form for ændringer i Club Matas-konceptet.

Matas-aktien falder i dag svagt på fondsbørsen i København.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere