Del : SMS
Berlingske Business

Masseopsigelse af Pandora-forhandlere

Pandora_opsigelse_Business
Pandora har opsagt samarbejdet med en del små forhandlere, hvor salget efter Pandoras mening ikke er tilfredsstillende.

Pandora fyrer 66 danske forhandlere som led i en større oprydningsplan efter svigtende salg. Flere forhandlere svarer igen ved at sælge ud af smykkerne til spotpriser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Salget af de berømte charmssmykker fra Pandora svigter flere steder i Danmark, og det får Pandora til at opsige 66 forhandlere, hvilket svarer til hver fjerde af det danske forhandlernetværk.

Fyringen af de danske forhandlere sker kort efter, at Pandora har massefyret forhandlere i Australien og Tyskland. Alene i Tyskland er over 500 forhandlere blevet opsagt i de første ni måneder af 2012.

Pandora ønsker ikke at oplyse, hvordan salget udvikler sig på det danske marked, men forhandlere oplyser til Berlingske Business, at det er blevet langt sværere at sælge Pandoras smykker end tidligere.

»Vores salg af Pandora-smykker har toppet. I årene 2003 til 2007 voksede salget kraftigt, men i dag har vi helt andre lave salgstal på det,« siger Bente Ebdrup, indehaver af Anytime i Hadsten, der netop er blevet opsagt af Pandora.

I opsigelsen lægger Pandora ikke skjul på, at salgstallene hos de pågældende forhandlere har været utilfredsstillende.

»Når vi evaluerer jeres engagement med Pandora over det seneste år, står det klart for os, at I har valgt en prioritering af Pandoras produkter, der ikke er på linje med vores strategi og ønsker for fremtiden,« skriver Søren Busk, salgs- og udviklingsdirektør i Pandora Nordic, i et brev til en af de opsagte forhandlere.

Pandora blev for små to år siden kritiseret i Berlingske Business af en række forhandlere i Danmark for at fejllæse markedet og presse forhandlerne til at købe langt flere smykker, end de kunne afsætte. Siden har Pandora erkendt, at selskabet fejllæste markedet og pressede for mange smykker ud i forhandlerleddet.

Pandoras strategi er at styrke salget gennem de største forhandlere, mens de mindste forhandlere bliver opsagt eller opgraderet. Hvorvidt de største forhandlere er i stand til at opveje omsætningstabet hos de små forhandlere, mangler Pandora dog endnu at bevise. I Tyskland og Australien er omsætningen dykket med henholdsvis 30,6 procent og 15,9 procent i de første ni måneder af 2012.

Alligevel vurderer aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen, at det kan være en klog beslutning på sigt at opsige mange af de små forhandlere.

»Det giver god mening at opsige mindre forhandlere, som kun har begrænset forhandling af Pandora eller bruger meget lidt plads på at vise Pandora i butikkerne. Pandora har brug for en stærk branding, og i den henseende er mange små guldsmedebutikker ikke en god idé,« siger han og tilføjer:

»Men det nytter selvfølgelig kun noget, hvis Pandora samtidig er i stand til at løfte salget via de større forhandlere, og det forventer vi stadig kan lade sig gøre,« siger han.

Hvorvidt det bliver nødvendigt at opsige et stort antal forhandlere på flere markeder end i Danmark, Australien og Tyskland, ønsker Pandora ikke at svare på.

»Vi kan ikke kommentere på det. Vi er som bekendt meget tæt på vores offentliggørelse af årsregnskabet,« siger pressechef i Pandora Jakob Risom Langelund.

Pandora afleverer i morgen sit årsregnskab for 2012, og det bliver samtidig afslutningen på 18 måneders »oprydningsperiode«, hvor Pandora har forsøgt at rydde op efter at have fejllæst forbrugernes smag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere