Del : SMS
Berlingske Business

Man kan ikke basere beslutninger på mavefornemmelser

Sidsel Støvring
Sidsel Støvring.

Hos Radiometer måles brugeroplevelser efter samme kriterier og metode nøjagtigt som andre elementer i udviklingen af nye produkter til sundhedssektoren. Det hindrer endeløse diskussioner og unødigt nørderi, fortæller Sidsel Støvring, som leder virksomhedens gruppe af specialister i brugervenlighed og brugeroplevelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Discipliner som Usability og User Experience (UX), på dansk brugervenlighed og brugeroplevelser, har vundet indpas i mange højteknologiske virksomheder såvel herhjemme som internationalt de senere år.

Det er der en god grund til. Optimalt brugerdesign og den tilhørende brugeroplevelse kan være en afgørende forskel på to produkter, der ellers ligner hinanden i de teknologiske løsninger og ikke adskiller sig afgørende i pris. Volvo har fx et kontor i Sydhavn, hvor højtuddannede mennesker analyserer, hvad der kan få en bilkøber til at vælge netop en Volvo. En af de ting, de har fundet frem til, er, at en spritny Volvo ikke skal dufte af ny bil.

Men det er samtidig et felt, der i nogen grad er præget af bløde værdier og antagelser. Det bør man styre udenom, for investering i at arbejde med brugervenlighed og brugeroplevelser er ikke meget bevendt, hvis værdien ikke er målbar på linje med andre funktioner i en virksomhed, pointerer Sidsel Støvring, UX/Usability Engineering Manager hos den danske medico-koncern Radiometer, der har hovedkvarter i Brønshøj udenfor København.

Radiometer leverer produkter og løsninger til sundhedssektoren. Produkterne reguleres ved krav til, at de skal være sikre og effektive. Her er altså ingen fordring om, at produkterne skal være lækre og have æstetisk værdi. Men man kan optimere brugernes oplevelse af at bruge produkterne og produktets brugervenlighed i relevante arbejdssituationer. Få indsigt i designpsykologi og brugerdrevet produktudvikling her. Her kommer Sidsel Støvring og hendes kolleger ind i billedet som et bindeled mellem markedet og de tekniske funktioner hos Radiometer.

Hun er leder af et team af specialister på tværs af organisationen, og sammen har de udviklet et måleredskab, som indgår i arbejdet med at gøre designet af Radiometers produkter så brugervenlige som muligt for blandt andet de laboranter og sygeplejersker, der er i daglig kontakt med dem. Det gælder om at lytte, kommunikere, kunne sætte sig i brugerens sted og kunne handle ud fra den viden – brugeren eller kunden skal føle sig som en konge.

”I praksis gør vi brugeroplevelser om til tal i en metrik. De bliver dermed kvantificerbare, og det er en metode, som giver os et meget præcist styringsinstrument i en udviklingsproces.

Metoden sikrer, at vi er enige om, hvad vi forstår ved brugeroplevelser og ikke spilder tid på vage fornemmelser og diskussioner på et løst grundlag,” siger hun og uddyber:

”Metrikken indeholder en stor mængde informationer og medvirker til, at vi igennem udviklingsprocessen har en sikker indikation af, om vi bevæger os i den rigtige retning. Vi får konsistente mål for, hvor vi er, og hvor vi skal hen for at nå vores mål for et givet produkt. Redskabet anvendes på tværs af de forskellige afdelinger i virksomheden, det er let at forstå og arbejde med. Alle vores produkter har dermed et fælles DNA, og det indebærer blandt andet, at vi kan kommunikere klart og konsekvent på et grundlag, vi alle forstår.”

Et givent tal fortæller Sidsel Støvring og hendes team om blandt andet omkostningerne ved en produktudvikling og en pris, som vil være den rigtige på et bestemt marked. Når de så skal gøre deres observationer af brugerne operationelle og levere informationer til tekniske løsninger, har de et sikkert grundlag og undgår at ”nørde med overflødige features.”

Observationerne og tests af prototyper foregår ude hos brugerne, hvor teamet iagttager eksempelvis sygeplejersker på arbejde. I deres funktion er det afgørende at kende arbejdsgangene og infrastrukturen på et sygehus. Det vil sige, hvor er apparaterne placeret, hvor langt skal blodprøverne transporteres for at nå fra patienterne til apparaterne, hvordan arbejder brugeren, i dette tilfælde sygeplejerskerne, i realistiske arbejdssituationer. Så er der hensyn til diversitet, sygeplejersker har forskellig højde og forskellig størrelse hænder eksempelvis. Kort sagt gælder det om at gøre livet nemmere for den enkelte bruger.

”Vores viden bliver derefter omsat til tal til i metrikken, og de bløde observationer bliver dermed kvantificerbare. Det er et stort forarbejde at etablere metrikken, men det er det hele værd. Sagt på en anden måde, er vi med til at sørge for, at de, der i sidste ende skal træffe en beslutning, har den nødvendige information og det optimale grundlag til at træffe den rigtige beslutning.”

Sidsel Støvring er 30 år. Hun er kandidat i Produkt og Designpsykologi fra Aalborg Universitet i 2012. Året efter blev hun ansat i Radiometer, og siden i fjor har hun ledet et team af  specialister, der arbejder med at udvikle brugervenlighed og brugeroplevelser for nye produkter.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere