Del : SMS
Berlingske Business

Magasin-direktør upåvirket af ejer-kaos

pix-magasin
Finansiel uro hos Magasin du Nords britiske ejer får ikke den danske finansdirektør til at ryste på hånden. Foto:

Magasins finansdirektør ryster ikke på hånden efter beskeden om, at stormagasinets britiske ejer har mistet finansdirektøren i forlængelse af en nedjustering af forventningerne til halvårsregnskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Magasin du Nord fortsætter ufortrødent sin kurs trods de seneste dages finansielle uro hos stormagasinets britiske ejer Debenhams.

Nytårsaftensdag nedjusterede den britiske detailgigant med flagskibsbutik på Oxford Street i London, og to dage efter meddelte selskabet, at finansdirektør, Simon Herrick, er fortid hos Debenhams. Han stopper med øjeblikkelig virkning og forlader officielt selskabet den 7. februar.


pix-magasin




Der tegner sig altså et billede af et 2014 med store finansielle udfordringer for Magasins ejer, men indtil videre får det ingen konsekvenser i Danmark. Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, fortsætter den kurs, han har lagt for det danske, traditionsrige stormagasin.

»Det er altid en kedelig nyhed, når man selv har samme post. Men det har altid været en del af spillets regler, og vi bliver nødt til at sige, at den strategi, vi har, virker fuldstændig rigtig,« siger økonomidirektøren og fortsætter:

»Vi har i mange år drevet en selvstændig profil, og det eneste, vi kan gøre i Danmark, er at fortsætte med at drive vores egen forretning. Det er heldigvis gået rigtig godt.«

Debenham forventer med nedjusteringen et resultat før skat på omkring 85 millioner pund for det første halve regnskabsår mod de oprindelige prognoser på 110 millioner pund.


Peter Fabricius understreger, at Debenhams stadig »laver rigtig mange penge.«

»Så på den måde er jeg overhovedet ikke bekymret,« siger han.

Debenhams har begrundet nedjusteringen med et dårligt julesalg, hvor mange af varerne allerede er blevet solgt til discountpriser. Samme tendens har der ikke været i Danmark. Ifølge Peter Fabricius har Magasin haft en god julehandel, både i den fysiske butik og i stormagasinets netbutik. Han kan endnu ikke sætte tal på omsætningen op til jul, men økonomidirektøren er »tilfreds.«

»Vi gør alt, hvad vi kan, for at fortsætte de positive takter, vi har vist gennem en årrække med Magasin. Heldigvis synes det at være lykkes for os,« siger Peter Fabricius.

Magasin har satset massivt på at få fodfæste online, og ifølge økonomidirektøren kræver det både kreativitet og mod til fortsat at investere, hvis man vil overleve i den benhårde detailbranche. De seneste par dages uro i London får ikke Peter Fabricius til at ændre den strategi.

»Det får os ikke til at ryste på hånden. Det er ikke, fordi vi ikke laver fejl, men de investeringer, vi har lavet i Magasin, har været gode,« siger han.

Seneste årsregnskab viste, at Magasins vækst på omsætningen steg med 6,7 procent til i alt 2,4 milliarder kroner. 


pix-magasin







 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere