Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk sælger Dansk Supermarked til Salling

DanskS_business
Overskrift
Dansk Supermarked  - med blandt andet Netto, Føtex og Bilka - overtages af F. Salling i en manøvre, der giver A.P. Møller - Mærsk en avance på omkring 14 milliarder kroner. Foto:
 

Danmarks største detailhandelskæde sælges ud af Mærsk-gruppen til samarbejdspartneren Salling Gruppen. Den samlede værdi er opgjort til 41 milliarder kroner, og Dansk Supermarked vender tilbage til sine rødder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det bliver Salling Gruppen, der overtager Dansk Supermarked. Som Berlingske Business skrev i oktober, har A.P. Møller - Mærsk pønset på at finde en køber til Dansk Supermarked, og Danmarks største detailkoncern har nu skiftet hænder.

Salling Selskaberne køber 48,68 procent af aktierne i Dansk Supermarked A/S og 18,72 procent af aktierne i F. Salling A/S. Fem år efter transaktionens afslutning har Salling Selskaberne en option på at købe de resterende 19 procent af aktierne i Dansk Supermarked Gruppen ejet af A.P. Møller – Mærsk, og A.P. Møller – Mærsk har en option på at sælge de resterende aktier i Dansk Supermarked Gruppen.

Føtex, Guldsmedegade

Med andre ord øger Salling-fonden sin ejerandel i Dansk Supermarked fra 32 procent til 81 procent, mens A.P. Møller-Mærsk nedbringer sin aktieandel i Dansk Supermarked fra 68 procent til 19 procent. Ejerskabet af de 49 procent af aktierne overdrages til Salling-fondene. Det er en handel mellem eksisterende ejere, og handlen betyder altså, at Salling-fondene nu bliver majoritetsaktionær med en ejerandel på 81 procent.

Netto:_business


Den samlede værdi for Dansk Supermarked Gruppen er opgjort til 41 milliarder kroner. Dermed får A.P. Møller - Mærsk et nettoprovenu på omkring 17 milliarder kroner modsvarende en regnskabsmæssig gevinst på omkring 14 milliarder kroner.

Flere analytikere har haft svært ved at forestille sig en mulig køber af Dansk Supermarked, men det problem er altså løst ved at sende koncernen tilbage til rødderne.

aaa

»Det er et godt tidspunkt for A.P. Møller - Mærsk at overdrage ejerskabet til Salling Selskaberne. Dansk Supermarked har gennem de seneste to år gennemført en revitalisering og har en stærk fremadrettet plan. Det går godt, og virksomheden er på vej frem i såvel Danmark som internationalt,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Det har ifølge en meddelelse været en del af aktionæroverenskomsten mellem de to parter, at skulle A.P. Møller - Mærsk på et tidspunkt ønske at træde ud af ejerskabet, skulle det drøftes med Salling Selskaberne.

24BUSbilka.jpg

»Vi har haft en eksklusiv dialog med Salling Selskaberne om ejerskabet. Det rette langsigtede ejerskab har ligget os meget på sinde, og bl.a. derfor bliver vi som medejere over en fem-årig periode. Det har været et godt og konstruktivt forløb, der bekræfter det gode samarbejde, vi har haft gennem årene,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesmedlem i Salling Selskaberne, har forestået forhandlingerne på vegne af Salling Selskaberne.

pix_mærsk

»Vores ambition for Dansk Supermarked er fortsat vækst til glæde for kunder, medarbejdere og ejere. Aftalen afslutter enhver spekulation om ejerskabet, og vi kan nu fokusere fuldt ud på forretningen og vores ambition om at skabe en dansk detailvirksomhed i verdensklasse,« siger Jens Bjerg Sørensen.

Det var Salling, der i sin tid stiftede Jysk Supermarked, som så blev til Dansk Supermarked. I 1960 åbnede Herman Salling Føtex, som var Danmarks første supermarked. I dag sidder Dansk Supermarked på over 1.200 butikker i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen.

Læs også: Stor analyse af dansk dagligvarehandel

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere