Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk klar til at sælge Dansk Supermarked

24BUSbilka.jpg
Overskrift
MJMSOLO - Efter den nye lukkelov er trådt i kraft holder butikkerne Bilka og Netto åbent til klokken 22, men hvor mange kunder benytter sig af det.
 

A.P. Møller-Mærsk er klar til at slå til og sælge dagligvareforretningerne, hvis den rigtige køber melder sig på banen. Salget skal strømline koncernen og frigive kapital til investeringer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det har været foreslået mange gange, men hidtil har svaret fra Esplanaden været det samme: Dansk Supermarked er ikke til salg.

Men nu er meldingen en anden, og Danmarks største detailkoncern kan være på vej på nye hænder. I et interview med Berlingske Business Magasin, der udkommer i morgen fredag, åbner koncernchef Nils Smedegaard Andersen for, at Dansk Supermarked er fortid i koncernen, hvis det rigtige tilbud kommer på bordet.

pix-dansksupermarkednetto

Tidligere har blandt andre storaktionæren ATP været fortaler for et salg af de dele af koncernen, der ikke er en del af kerneforretningen for dermed at fokusere koncernen og frigøre kapital til investeringer. Direkte adspurgt om ideen om at sælge Danske Bank og Dansk Supermarked, svarer Mærsk-topchefen:

»Danske Bank er en langsigtet investering, som vi vil blive i, men det er ikke en del af kerneforretningen. Og så har vi en række andre virksomheder, som vi har sagt, at vi betragter som investeringer, og dem vil vi sælge, hvis der er en anden, bedre ejer, og vi kan finde nogle bedre konstruktioner.«

Legos hjemmeside

Der er dermed nye toner fra landets største virksomhed, der sidste år skød salgsrygter af de dele af koncernen ned med en melding om, at »vi fastholder vores langsigtede ejerskab i Danske Bank og Dansk Supermarked«. Mens Smedegaard stadig freder Danske Bank, er situationen altså nu en anden for supermarkederne. Fra Esplanaden lyder det, at man ikke aktivt vil lede efter en køber, men koncernen ønsker dog ikke at uddybe kursskiftet yderligere. Dansk Supermarked vurderes af analytikere at være i omegnen af 20 milliarder kroner værd. Dertil kommer en merpris for at få kontrollen med selskabet og for de mange ejendomme, supermarkedet råder over. I 2010 solgte Dansk Supermarked de 194 britiske Netto-butikker til amerikanske Walmart i en handel til en værdi af 6,8 milliarder kroner. Siden er butikkerne omdøbt og indlemmet i Asda-kæden, der er vokset til nu at være Storbritanniens næststørste efter Tesco. Tilbage er godt 1.300 Netto-, Føtex-, Bilka- og Salling-butikker i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen.

pix - netto - biz

Modtaget med kyshånd

Blandt analytikere og aktionærer bliver meldingen positivt modtaget. Som konglomerat lider A.P. Møller-Mærsk-aktien under, at koncernen dækker over mange forskellige forretninger. Ud over penge til investeringer vil et salg af Dansk Supermarked være med til at strømline og fokusere koncernen, og det vurderes derfor at give et løft til aktiekursen.

»Hvis det bliver til en god pris, er det en rigtig god idé. Mærsk har et dedikeret fokus på shipping og olieindustri, og det er svært at forstå, hvorfor Dansk Supermarked skal være i koncernen, når det ligger så langt fra kerneforretningen,« siger Jacob Pedersen, analytiker i Sydbank.

17BUSDiscount-historie-til-.jpg

»En øget fokusering på kerneaktiviteterne er helt sikkert den rigtige vej at gå, for værdierne kommer bedre frem for aktionærerne på den måde. Selv med et eventuelt salg vil A.P. Møller-Mærsk fortsat være et konglomerat, men det vil være mere fokuseret,« siger Claus Wiinblad, aktiechef i pensionskassen ATP, der er blandt Mærsks store aktionærer.

En salgsproces kan dog ende med at trække ud, og Jesper Christensen, der er analytiker i Alm. Brand Markets, vurderer, at Dansk Supermarked næppe vil blive solgt før i 2015.

Uklarhed om Sallingfondenes andel

Et salg af Dansk Supermarked vil være så stor en handel, at flere investeringsbanker vil blive hyret i den sidste fase op til handlen. Flere kilder i bankverdenen siger, at der ikke er noget, som tyder på, at det er sket endnu, men blandt investeringsbankerne er der i øjeblikket stor interesse for Dansk Supermarked. Virksomheden er en kronjuvel blandt mulige salgsobjekter, og det vil være forbundet med stor prestige for en bank at få opgaven med salget. Det er dog langtfra sikkert, at opgaven vil havne på danske hænder. Et mere realistisk bud er ifølge folk i branchen, at globale spillere som JP Morgan eller Goldman Sachs vil blive inddraget.

Historien om Dansk Supermarked begynder i 1906, men tager for alvor fart, da Herman Salling i 1960 åbner Føtex, som var Danmarks første supermarked. I dag spænder Dansk Supermarked over 1.200 butikker i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen. A.P. Møller-Mærsk sidder i dag på 68 procent af aktierne i Dansk Supermarked, mens Salling-familiens fonde sidder på resten.

Fondene vil ikke kommentere et even-tuelt salg af Dansk Supermarked, men noget tyder på, at det ikke bliver svært for Mærsk-koncernen at lokke dem med på ideen. Nils Smedegaard Andersen er selv bestyrelsesformand for den ene fond, mens den anden ledes af Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, der henviser til sin overordnede: Nils Smedegaard Andersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere