Del : SMS
Berlingske Business

Lyserødt univers er Legos julebasker

pix-legojulbutik
De store temaer, som Lego de seneste år har satset på, har for alvor sat gang i salget op til jul. Især Lego Friends, der primært henvender sig til piger, er stadig mange børns gaveønske hvert år.  Foto:

Lego sidder igen tungt på julegavelisten i år. Det er pigesatsningen Lego Friends, der bliver julens store salgsvinder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Engang var Lego bare en farvet klods ovenpå en anden farvet klods. I dag er Lego både Starwarsfigurer, rideskoler og videospil. Legouniverset har ændret både stil og koncept. Men en ting, der ikke har ændret sig er Legos plads på mange børns ønskeliste hvert år til jul.

I år er ingen undtagelse. Der bliver stadig pakket både store og små Legoæsker ind i landets legetøjsbutikker og ikke mindst sendt pakker med posten fra internettet.

lego

Salget er dog lidt mere afdæmpet i år, melder Top Toy, der ejer BR og Toys 'R' Us. Efter to til tre år med eksplosiv vækst i forbindelse med lanceringen af temaer som Lego Ninjago og Lego Friends er niveauet faldet lidt. En udvikling der ikke kommer bag på varedirektør i Top Toy Carsten Nielsen.

»Det er næsten fysisk umuligt at blive ved med at vokse med samme hastighed. Lego vokser jo stadigvæk, men det kan være svært at fortsætte væksten med meget store tocifret procenttal, når man når den størrelse, som Lego har,« siger han.

-

Hverken Lego eller Top Toy vil give nogle konkrete tal for, hvordan julesalget har udviklet sig og ser ud i år. Men Top Toy melder, at det fortsat er voksende.

Især Lego Friends succesen fortsætter under dette års julesalg. Da temaet blev lanceret sidste år blev det den helt store julesælger. I år har den ikke mistet kraften, og Carsten Nielsen forudser, at det igen bliver favoritgaven under juletræet for pigerne.

Lego Friends er Legos store satsning til den gruppe af piger, som lidt groft sagt elsker lyserødt. Der er universer som rideskole og cafe, som tiltaler denne type piger.

Lego_kritik_Business

Ifølge legetøjsforsker på Institut for Fremtidsforskning, Jørn Martin Steenhold, har det været en vigtig del af Legos succes, at der bliver satset på temaer.

»Lego har forstået at brede sig til at være mere end bare konstruktionslegetøj, hvor man bygger huse. Rollelegen er kommet ind,« siger han og forklarer, at det er essentielt for børn, at der er nogle universer, hvor de kan bruge legetøjet til at lege, at de er voksne og fantasere sig til forskellige roller. Om det så er tjener eller politibetjent.

Legos salg i juleperioden har ikke altid været så stærkt. Det har svinget i løbet af legetøjskoncernens lange levealder. Men da Lego fra 2010 og fremefter for alvor begyndte at satse på egenudviklede temaer, som det klassiske Lego City, og nye som Lego Ninjago, Legends of Chima og Lego Friends har salget været i kraftig stigning.

»For nogle år siden fik Lego igen styr på deres produktudvikling og kom tilbage til legeværdien i Lego. Når det kombineres med de stærke temaer, så rammer man noget, som børnene helt klart falder for,« forklarer Carsten Nielsen.

Det er også temaer, som Lego særligt har fokus på, når et nyt år går i gang, og julesalget nærmer sig.

»Vi markedsfører rigtig mange temaer hvert år, og udover vigtige linjer som Lego City, Lego Star Wars og Lego Dublo er specielt Lego Friends og Lego Legends of Chima høj prioritet i år,« siger Mads Nipper, der er marketingdirektør hos Lego, og forklarer, at der oftest bliver satset på de samme produkter på de forskellige markeder rundt omkring i verden.

Lego er stadig en stærk spiller i forhold til konkurrenterne. Det kan Top Toy se på salget af produkter. Men en spiller som Activision er trådt ind på markedet og har udfordret legetøjskoncernen. Før fokuserede spilproducenten udelukkende på videospil, men har inden for de senere år også lanceret spillet Skylander, der kombinerer fysisk legetøj og videospil.

JAPAN-ENTERTAINMENT-LEGO-STARWARS

»Det er en klar konkurrent til Lego. Der er mange børn, der er rykket den vej, fordi det er en interaktiv verden, der kombinerer computerspil og legetøj,« siger han.

Skylander er også et af de storsælgende produkter hos legetøjskæderne i år. Men det når ikke det niveau, som Lego lander på.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere