Del : SMS
Berlingske Business

Luksuschokolade smager på opsvinget

peter Beier
Stifter og direktør Peter Beier fra Peter Beier Chokolade forudser år med vækst og fremgang for for hans nu 15 chokoladebutikker. Her er han drivhuset i hovedkvarteret i Gurre i Nordsjælland omringet af kakaotræer, som dog kun bruges til undervisning. Foto:

Den danske chokoladekæde Peter Beier Chokolade benyttede 2013 til at forberede sig på et spirende opsving og internationalt eventyr. Begge dele er tæt på at være en realitet efter en stærk start på året.

Artiklen fortsætter under annoncen

En stærk påske og en generel solid start på året har for alvor vækket optimismen hos en af landets bedst kendte chokoladekæder Peter Beier Chokolade A/S.

Nu er kursen sat for kæden med 15 chokoladebutikker mod for alvor at løfte bundlinjen, der over en årrække stabilt har befundet sig på en million kroner.

"Vi kan se, at den vækst, som vi forudså sidste år, er kommet. Vores salg er øget markant fra årets start med særligt en rigtig god påske takket være flere firmakunder. Vi forventer, at bundlinjen i det næste regnskabsår dermed får en solid tak op," forklarer stifter og adm. direktør Peter Beier.

Han beskriver det netop offentliggjorte regnskab for 2013 som et mellemår og et år, hvor de fleste aktiviteter har haft til formål at forberede leverandøren af luksuschokolade på at accelerere væksten i 2014 og 2015, hvor der for alvor skal gang i salget både inden og uden for landets grænser.

"I 2013 brugte vi meget energi på at gøre os klar til det opsving, som vi nu kan se, er kommet her i 2014. Det var et år med produktudvikling, butiksåbninger, vi gjorde samtidig vores processer mere stringente og vi tilpassede os de behov, som vi mener, at kunderne er ved at få," siger Peter Beier.

Årets resultat landede på 1,1 mio. kr. mod 1,6 året før. Bruttoresultatet steg til 20,1 mio. kr. fra 17,9 mio. kr. i det foregående regnskabsår. Det er en velpolstrede forretning med en soliditetsgrad på 43 pct. og en egenkapital på 18,2 mio. kr.

Peter Beier åbnede sidste år to nye butikker i henholdsvis Roskilde og en såkaldt flagship store i Store Kongensgade i det centrale København. Derudover lancerede kæden nye flødeboller, der ifølge stifteren allerede har bidt sig fast.

Butikken på Store Kongensgade samt den eksisterende butik i Købehavns Lufthavn har et helt konkret mål for øje. De skal være udstillingsvinduer og ætse Peter Beier brandet ind i bevidstheden hos de mange tusinder af internationale turister, der vil passere butikkerne.

Peter Beier har nemlig længe flirtet med tanken om at komme ud over landets grænser i højere grad end de to butikker, der er i dag befinder sig i Sverige.

"Vi har nu fundet en potentiel tysk samarbejdspartner, der gerne vil have os til Tyskland. Nu må vi se om det bliver til noget, men jeg kan sige, at vi er så tæt på, som vi kan komme, før det bliver til noget," forklarer stifteren.

Timing og ikke mindst de rigtige mennesker har været alfa omega i kædens udenlandske bestræbelser, og netop kombinationen af de to ting er tæt på at falde i hak.

"Vi leder efter en partner, der selv er klar til at placere hånden på kogepladen og går ind i det her samarbejde økonomisk. Vi kan se på vores kollegaer i fødevarebranchen som restaurantkæderne Mash og Sticks n' Sushi samt juicekæden Joe & the Juice, at det kræver dygtige lokale samarbejdspartner med et godt lokalkendskab for at få succes," siger Peter Beier, der ikke kan sige, hvornår nye butikker i udlandet åbner dørene, men forventer en klar øget vækst i regnskabsårene 2014 og 2015, hvor de internationale ambitioner ligeledes skal udleves.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere