Del : SMS
Berlingske Business

L'Oreal smurte tykt på profitten i 2015

LOREAL-SALES/
Loreal Paris blev godt hjulpet af den stærke dollar, der fik sminkeglade amerikanske forbrugeres køb til at klinge mere i kassen, når de blev vekslet til euro. Foto:

Storproducenten af pleje- og skønhedsprodukter LÓreal havde et stærkt år hjulpet af købeglade amerikanere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er mange penge i skønheds- og plejeprodukter, og storspilleren på markedet L'Oreal tog sin del af dem i 2015. Det viser selskabets regnskab for året, der bød på solid fremgang.

Selskabet var godt hjulpet af den stærke dollar, der fik sminkeglade amerikanske forbrugeres køb til at klinge mere i kassen, når de blev vekslet til euro.

- I et år mærket af global, økonomisk opbremsning og ustabilitet opnåede L'Oreal stærkt vækst i 2015. Støttet af en positiv valutaeffekt klarede tre af vores fire divisioner sig bedre end markedet, skriver administrerende direktør Jean-Paul Agon i regnskabet.

FRANCE-LOREAL/

Samlet omsatte L'Oreal, der ud over sine egne, kendte produkter også ejer The Body Shop, for 25,3 milliarder euro, små 190 milliarder danske kroner, i 2015.

Det var en stigning på markante 12 procent. Specielt salget i Nordamerika var i voldsom fremdrift, da det voksede med næsten en fjerdedel. Her har den markant styrkede dollar dog givet en stor, hjælpende hånd.

Resultatet landede på 3,5 milliarder euro, en solid stigning fra 3,1 milliarder euro.

Mens det fortsat er den division, der sælger til almindelige forbrugere, der er klart størst, voksede divisionen "L'Oreal Luxe" mest.

- Yves Saint Laurent har et fantastisk år takket være succesen med "Black Opium" og store innovationer inden for læbestift gennem "Pop Water" og "Volupté", skriver L'Oreal om divisionen, der solgte for 7,2 milliarder euro i 2015.

11BUSPROFILEN-Marco-Bizzari.jpg

Skarnsknægten i regnskabet var "The Body Shop", der ifølge sin hjemmeside sælger "Naturligt inspirerede skønhedsprodukter".

- Strategien med at fokusere på hudpleje betaler sig i alle markeder med et stærkt bidrag fra den nye "Oils of Life"-serie. Men de asiatiske markeder har været udfordrende, specielt Hongkong, og julesalget var skuffende i Nordamerika, skriver L'Oreal.

Der blev solgt "naturligt inspirerede skønhedsprodukter" for 967 millioner euro i 2015.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere