Del : SMS
Berlingske Business

Lokale råvarer hitter i danske butikker

03BUSMichael-Loeve.jpg
Michael Løve, kædedirektør i SuperBrugsen, satser nu bevidst på at sælge lokale varer i kædens butikker – og kunderne har taget vel imod initiativet. Arkivfoto: Malte Kristiansen

En global tendens er kommet til Danmark. Forbrugerne efterspørger varer produceret af lokale leverandører, og Coop satser stort på at skabe samarbejde mellem leverandører og butikker. Ny kæde mener, at den lokale forankring kan redde den lille købmand.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Brooklyn-kvarteret i New York ligger butikken Food Coop. Her kan man udelukkende købe sunde, bæredygtige og lokale råvarer, og de lokale går selv ind og kvalitetssikrer varerne gennem de lokale samarbejdsaftaler.

Eksemplet fra Brooklyn er blot en af mange globale tendenser, som peger i retning af, at forbrugerne i højere grad efterspørger de lokale råvarer. Det mener ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS, Per Østergaard Jacobsen.

03BUSmadmarked6.jpg

»London er et andet godt eksempel på, hvordan butiksnettet har ændret struktur efter forbrugernes adfærdsmønstre. De større butikker er blevet mindre, og der er kommet nogle nye, små convenience-orienterede butikker, som gør det lettere for forbrugerne at handle de rigtige ting i afmålte portioner,« siger han.Og mundrette portioner er ikke det eneste forbrugerne efterspørger. Varens kvalitet er i høj grad også kommet i højsædet, og det er ikke altid lige gennemskueligt, hvor god varen er, når man handler i de større butikker.»Det er en generel tendens, at forbrugerne er usikre på, hvad varerne indeholder, når de køber ind i et supermarked, bare se på de seneste års fortsatte kødskandaler og butikker, der fifler med før og nu-priser. Derfor er det nemmere for dem at føre kontrol og indgå i dialog med de lokale producenter,« siger Per Østergaard Jacobsen, og tilføjer.

»Kunderne vil typisk opleve et lokalt produkt til at være af bedre kvalitet end det masseproducerede. Det har ikke været transporteret fra Holland eller Spanien, det er lige nede fra hr. Jensens mark, og det gør noget for varernes kvalitet.«

Bæredygtige, lokale produkter

Den analyse bakker Helle Lundsgaard op om. Hun er livstil- og forbrugeradfærdsekspert med fokus på spisevaner, og hun ser en klar vandring fra supermarkedet og ud på marken.

»Der er sat en bevægelse i gang i befolkningen, som søger de bæredygtige, lokale produkter. I Ringsted bygger man torvehaller i et gammelt butikscenter, hvor de vil tilbyde de lokale landmænd og gårdbutikker at komme med mindre partier, de kun kan sælge i begrænsede perioder, som man kender fra de franske og italienske markeder, hvor folk mødes og handler med hinanden,« siger hun.

I Coop har man også spottet tendensen, og den blev ikke mindre tydelig, da koncerndirektør for SuperBrugsen, Michael Løve, sidste år var på tur rundt i landet i forbindelse med en nytænkning af SuperBrugsens koncept. Her ønskede man at finde ud af, hvad der betød noget for kunderne, og svarene var overvældende ens i alle dele af landet: Butikkens lokale forankring betyder rigtig meget.

3345

»Det gik fuldstændig klart igennem, at kunderne er helt vilde med, når vi har lokale madvarer i butikkerne. Så klart at vi har valgt at lave et koncept ud af det, og da vi annoncerede det nye projekt og efterspurgte lokale leverandører, fik vi over 300 henvendelser, som de enkelte butikker efterfølgende har indgået lokalaftaler med,« fortæller koncerndirektør Michael Løve.

Coop søsatte projektet udelukkende i SuperBrugsen, men det har siden også spredt sig til Kvickly og Dagli’Brugsen. I højsæsonen om sommeren har 90 procent af SuperBrugsens butikker lokale råvarer på hylderne, og i de fleste butikker er der over to lokale leverandører pr. butik.

Langsom opstart

Dog er det indtil videre ikke en overskudsforretning for Coop. På en god uge omsætter SuperBrugsen-kæden samlet set for en million kroner på salg af lokale varer.

»Men det er et tal, jeg forventer vil stige i fremtiden. Grunden til den relativt beskedne opstart er, at før lokale leverandører tør satse på vores projekt, skal de være sikre på, at det ikke er en døgnflue. Det er ikke meningen, vi vil tjene en guldgrube på de lokale varer, det er lige så meget, fordi vi har en forventning om, at vores sortiment bliver mere interessant og vedkommende,« siger Michael Løve.

Coop er ikke alene om at arbejde med danskernes stigende lokale interesser. Over- alt i Danmark er der mindre, private tiltag, som tilgodeser økologi, bæredygtighed og lokalitet.

Hypermarkeder

I København findes den medlemsejede indkøbsforening Københavns Fødevarefællesskab, der fokuserer på at tilbyde økologiske, velsmagende, lokalt producerede og bæredygtige fødevarer i et sæsonbaseret udbud til priser, hvor alle kan være med. Foreningen har ti afdelinger spredt ud over det meste af København, og der er flere på vej.

Ved Arden syd for Aalborg i Nordjylland ligger det privatdrevne Arden Frugt & Grønt, som sælger en lang række delikatesser fra det omkringliggende opland.

Og nu vil stifterne af den nye kæde MadMarked gøre den lokale dagligvarehandel til et landsdækkende foretagende. Uden at have foretaget nogen form for markedsanalyser eller reelt kende til efterspørgslen, blev stifterne enige om, at en dagligvarebutik med en stærk lokal forankring og solidt udbud af råvarer fra det omkringliggende opland er måden at holde liv i købmandsbutikkerne i de mindre bysamfund.

»MadMarked vil sætte et paradigmeskift i dagligvarebranchen i gang, for branchen står ved en skillevej. Enten kan man gå den ene vej, hvor man gør tingene på den samme måde, hvor man presser leverandørerne og printer tilbudsaviser i ét væk. Man kan også gå den anden vej, nytænke branchen og give kunderne den lokale forankring og de solide råvarer, de efterspørger. Den vej er MadMarked gået, vi har sat bølgen i bevægelse, nu vil vi også ride på den,« siger grundlægger og ophavskvinde til MadMarked-ideen, Birgitte Echerich.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere