Del : SMS
Berlingske Business

Lokale fødevarer erobrer dagligvarehandlen

Økologi
Gennem det seneste år er lokaltproducerede råvarer blevet et modefænomen i den danske detailbranche. Foto:

Vinden er med de små fødevareproducenter. Der er ved at ske så stort et skift i detailbranchen, at de lokale varer fremover kan blive en fast del af sortimentet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Går man med en lille ægproducent i maven, eller kan man lide at dyrke sine egne agurker, er tiden inde til at gøre en rigtig god forretning med et bredt udsnit af de danske butikker. Gennem det seneste år er lokaltproducerede råvarer nemlig blevet et modefænomen i den danske detailbranche. Den forholdsvis nystartede butikskæde MadMarked har opbygget et særligt handelskoncept omkring dem, og veletablerede Coop har med medlems­kæden SuperBrugsen i spidsen holdt lokale leverandørmøder for at få lokalforankringen ind i butikkerne.

17BUSlisbeth.jpg

Siden er Dansk Supermarked fulgt trop med storstilede TV-spots og et samarbejde mellem Føtex og GO’local for at få flere lokale varer på hylderne, og i sidste uge meldte detailkoncernen Dagrofa sig også under fanerne.

Dermed er det nærmest en samlet dansk detailbranche, som brander sig på det lokale. Men selv om det er et slagord, som branchen profilerer sig på lige nu, er perspektiverne også på den længere bane rigtig gode, hvis man skal tro Økologisk Landsforening, som har været med til at arrangere flere af de føromtalte leverandørmøder med Coop. Her mener foreningens markedschef Henrik Hindborg, at det lokale fænomen ikke ser ud til at blive en døgnflue men i stedet en forretning, som kan sikre de lokale leverandører en solid indtægt i fremtiden.

»Vi har kun set toppen af isbjerget i forhold til, hvad de lokale varer har potentiale til. Hvis de små lokalproducenter bliver taget seriøst af branchen, er jeg ikke i tvivl om, at det kan kickstarte et vækstlag af små producenter og give dem mulighed for at udfolde sig,« siger Henrik Hindborg.

DanJ_øko_Business

Han mener, at de lokale varer har så store vækstmuligheder, at de sagtens kan skubbe til det meget fasttømrede varesortiment, som supermarkedskæderne fører nu.

»For når først dialogen mellem parterne er etableret, og afsætningen er fastlagt, bliver det rigtig spændende. Så begynder man som lille producent at kunne basere sin forretning på mangfoldigheden i lokalområdet, og det gør det meget sjovere at være forbruger,« siger han.

Kvalitet og oprindelse vigtig

Netop forbrugervandringen har taget en drejning det seneste års tid, og den er i høj grad med til at skabe det skred, som sker i detailbranchen netop nu. Gennem de seneste 30 år har forbrugerne villet have et fast sortiment til den billigste pris, men nu skal varerne være af god kvalitet og med en gennemskuelig oprindelse, forklarer lektor ved Aarhus Universitet Lars Esbjerg, som blandt andet har forsket i samarbejdet mellem detailkæder og leverandører.

ristian Kornerup

»Væksten er drevet af både detailkæderne, forbrugerne og producenterne selv. Producenterne gør det gerne af ideologiske årsager, da de vil gøre op med den industrielle fødevareproduktion og tilbage til noget oprindeligt, forbrugerne er ligeledes skeptiske over for den moderne fødevareproduktion og vil gerne have noget specielt og af en bedre kvalitet, som får dem til at gå efter nicheprodukterne, og supermarkedskæderne skal gøre det spændende at komme ind i butikken med et varieret udbud,« fortæller han.

Selv om trenden med de lokale varer boomer nu, udgør varegruppen stadig en minimal del af den samlede omsætning for detailbranchen, der samlet set omsætter for flere milliarder kroner. Alene i SuperBrugsen lå den samlede omsætning på 13,6 milliarder kroner i 2013.

»Men netop derfor er det et område, vi ser stærk vækst og stort potentiale i,« siger Kenneth Pedersen, som er kædedirektør for SuperBrugsen i Coop.

Sidste år omsatte de lokale varer for 50 millioner kroner. I år er forventningen, at omsætningen når 100 millioner kroner, og Kenneth Pedersen tror, at den kan fordobles til 200 millioner kroner i 2015, for SuperBrugsen satser helt og holdent på de lokale varer nu.

Kædens engagement fremgår af Coops ansvarlighedsrapport for 2013, hvor ambitionen er at få 500 nye, lokale leverandører. Også i det nylancerede Madmanifest sætter koncernen det lokale i centrum som et af seks løfter til en bedre madkultur.

»Det arbejde fortsætter vi, men det handler også om, at de lokale producenter vænner sig til tanken om at arbejde sammen med en spiller som os. Lige nu kan vi faktisk ikke opdrive lokale varer i det omfang, vi godt kunne tænke os, fordi producenterne skal turde satse på, vi ikke er ude på at drive makroforretning på det, de kan tilbyde os,« siger Kenneth Pedersen.

Tilfreds fødevareminister

Coops store engagement glæder i særdeleshed fødevareminister Dan Jørgensen (S), der de seneste uger har sat gang i debatten om sund og nærende mad. Han har blandt andet valgt at indkalde detailbranchen til en alvorssnak om, hvad de kan gøre for, at danskerne spiser sundere og mere lokalt.

»Strategien har i alt tre ben at gå på. Ud over at jeg gerne vil have, at branchen forpligter sig til at forbedre udvalget af lokale råvarer, vil jeg også gerne være med til at sikre efterspørgslen af lokale varer i offentlige køkkener, da de aftager en masse fødevarer hver dag. Og så vil jeg fortsat yde tilskud til lokale projekter, som fremmer den lokale føde­vareafsætning. I år er der sat fem millioner kroner af. Det er godt nok ikke et svimlende milliardbeløb, men det er trods alt millioner, og jeg tror, at en lille økonomisk håndsrækning kan sætte store ting i gang i lokalområderne,« siger fødevareministeren og understreger, at han har tænkt sig at lægge hårdt pres på dagligvarehandlen for at sikre et mere lokalt sortiment.

26BUSSucces-med-Loegismose-.jpg

Der er altså god vind i de små producenters sejl. Og ude på leverandørmøderne, som Økologisk Landsforening har overværet mellem Coop og producenterne, er stemningen også positiv og energien god, fortæller Henrik Hindborg.

»Her er nemlig nogle butiksfolk, der i flere årtier har fået at vide, at lokale varer er noget, de skal holde nallerne fra. Nu får de lov til at lave aftaler selv, og det skaber en utrolig energi. På den anden side står producenterne, som endelig kan se døren stå på vid gab, og det har givet dem blod på tanden for at levere noget – selv i små mængder,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere