Del : SMS
Berlingske Business

Lidl fjerner slik fra kassen

pix-lidlslikvedkassen
Discountkæden Lidl er kendt for deres lave priser, men nu har de taget et politisk korrekt træk i Storbritannien ved at fjerne slik fra hylderne ved kassen. Foto:

Det tyske discountsupermarked Lidl har bandlyst slik fra hylderne ved kassen i deres butikker i Storbritannien. I stedet er hylderne fyldt med sundere alternativer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Britiske forældre slipper nu for at købe slik til deres plagende børn, når de står i kø i discountsupermarkedet Lidls butikker.

Lidl har således fjernet slik og chokoladebarer fra hylderne tæt på kasse i alle kædens 600 butikker i Storbritannien og erstattet de usunde varer med sunde alternativer som tørret frugt og nødder.

Det skriver den britiske avis The Guardian.

Det sker, efter at Lidl har lavet en undersøgelse blandt forældre omkring børns plagevaner under indkøb i supermarkedet. Undersøgelsen viser, at syv ud af 10 forældre helst vil undgå at stå i kø ved en kasse med slik og chokolade for næsen af børnene.

I undersøgelsen svarede 68 procent af forældrene, at deres børn ville plage dem for at få slik og chokolade, og næsten alle, 66 procent, ville nogle gange eller altid give efter.

To andre britiske supermarkeder, Sainsbury's og Tesco, har allerede fjernet slik fra hylderne ved kassen i deres supermarkeder, men har dog stadig de usunde varer ved kasserne i deres mindre butikker. Lidl bedyrer dermed, at de er den første supermarkedskæde i Storbritannien, som fjerner slik fra hylderne ved kassen i alle deres butikker.

Netto


En nylig rapport fra National Obesity Forum har vist, at de tidligere forudsigelser om, at halvdelen af briterne vil være overvægtige i 2050, er underdrevet.

I 2007 fjernede Irma i Danmark slik og usunde varer fra hylderne ved kassen, og Lidl har ligeledes eksperimenteret med et sundere alternativ ved kasserne i deres danske butikker.


Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark
 
 
 I marts 2013 fjernede Lidl slik og søde sager fra en enkelt kasse ud af fire i 90 af deres supermarkeder i Danmark og erstattede det med sunde alternativer som tørret frugt og nødder.


TIL BM FORSKUD

Selv om der stadig er tre kasser, der sælger slik, oplevede Lidl, at det samlede salg ved alle fire kasser steg med over 50 procent, angiveligt fordi udbuddet af frisk frugt og grønt og tørrede frugter, er populært.

»Vi lagde ud med en begrænset periode, men tiltaget er nu blevet fast, fordi vi har fået masser af positive tilbagemeldinger på Facebook og i vores butikker. Og fordi vi fandt ud af, at disse varer i høj grad også frister,og at salget gik så godt, som det gjorde,« har Maria Frank, kommunikationsmedarbejder i Lidl, tidligere udtalt i en artikel på foodculture.dk.

Men Lidl har ikke planer om at udvide ordningen.

”Det er klart, at det er noget, vi løbende kigger på, men lige nu vurderer vi, at en kasse med sundere alternativer og 2-3 kasser med de mere traditionelle varer, er det mest optimale miks. Samtidig vil vi også gerne give vores kunder muligheden for at vælge,” siger Maria Frank til foodculture.dk.

Sidste uge fremlagde Coops nye administrerende direktør, Peter Høgsted, en strategi, som blandt andet går ud på at indføre sundere vaner blandt deres forbrugere i Superbrugsen, Fakta, Irma, Kvickly og Dagli'brugsen. Peter Høgsted gør dermed op med den fokusering på discountpriser, som har været fremtrædende siden finanskrisen.

Aldi_discount_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere