Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Legos talknuser: Det er tallenes lov at væksten bremser op

Legos koncernfinansdirektør John Goodwin
Legos koncernfinansdirektør John Goodwin offentliggør sit årsregnskab for 2016 i LEGO House d. 9. marts 2017 Foto:

Efter år med voldsom vækst bremser Lego op. Det er helt naturligt, forklarer selskabets finansdirektør.

Billund. I næsten et årti har Lego leveret tocifrede vækstrater og har været en nærmest utrolig succeshistorie i dansk erhvervsliv. Men nu er vokseværket overstået, og det kan ikke være anderledes, siger finansdirektør i Lego John Goodwin.

I fremtiden venter Lego, at man vil vokse på linje med eller lidt mere end legetøjsmarkedet, der vokser med omkring fem procent om året.

1

I 2016 omsatte Lego for 37,9 milliarder kroner, en vækst på seks procent. Året før var væksten 25 procent og året før det 13 procent.

»Vi er meget tilfredse med vores vækst i år. Vi føler, at den meget hurtige vækst, vi har oplevet de sidste fem år, hvor vi har fordoblet omsætningen, har bragt os til et utroligt niveau.«

»At vokse herfra er sværere. Grundet tallenes simple lov, er en seks procents vækst i år det samme i faktiske tal som en 12 procents vækst i 2011. Så vi undskylder ikke for at vokse seks procent«, siger John Goodwin.

Torsdag - Lego

Samtidig ønsker Lego at bringe væksten ned på et niveau, hvor organisationen og produktionen kan følge med.

»Væksten de sidste fem år har ikke været bæredygtig på grund af det pres, det har sat organisationens og forsyningskæden under«, siger John Goodwin og understreger, at det ikke er, fordi Lego vil sige nej til kunder.

»Vi hader, absolut hader, når der opstår situationer, hvor vi føler, at vi har skuffet vores kunder, fordi vi ikke har kunnet levere produkter. Så jeg vil ikke give det indtryk, at vi vender kunder og forbrugere ryggen.«

Billede

Han uddyber, at Lego for fremtiden forventer en mere moderat vækst i modne markeder og vil fortsætte med at opdyrke det asiatiske marked.

»Vi mener, at efterspørgslen stadig er sund. Vi sælger mere, end vi nogensinde har gjort før«, siger finansdirektøren, der samtidigt har aflagt sit sidste årsregnskab.

I november meddelte Lego, at John Goodwin havde sagt sit job op per 30. juni.

Billede

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen