Del : SMS
Berlingske Business

Legos supersælger vækker ophedet debat

Lego Friends
Salget af Legos nye pige-serie går dobbelt så godt som ventet, men har sat sindene i kog blandt folk, der finder legetøjet sexistisk. Foto:

Kæmpesuccesen med Lego-serien Friends er benzin på den ophedede debat, om hvorvidt de pink byggeklodser skaber kønsstereotyper blandt drenge og piger.

Artiklen fortsætter under annoncen
De små Lego Friends-figurer er søde og smilende, og de skæpper godt med kroner i kassen hos den Billund-baserede legetøjskoncern. Men det lyserøde univers, de bebor, sætter sindene i kog ikke mindst i Storbritannien og USA.

Friends blev lanceret i begyndelsen af året, men med Legos halvårsregnskab, der blev offentliggjort fredag, er debatten blusset op igen. Friends er nemlig en kæmpe succes, og salget går dobbelt så godt, som Lego havde regnet med.

Lego friends

 
På The Guardians hjemmeside, har en artikel om succesen affødt en debat med foreløbig 105 kommentarer fra dybt uenige læsere og Lego-forbrugere.

På den ene side står de forargede, der er enige med blandt andet den amerikanske Spark-bevægelse, og som mener, at Friends-serien fremmer kønsstereotyper og presser pigerne ind i konventionelle kønsroller.

At Legos salg steg 35 procent i første halvår blandt andet på grund af "pige-Legoet", gør kun ophidselsen større.

"Jeg har altid opfattet Lego som noget, børnene så som kønsneutralt, så skyldes stigningen i salget forældre, der er vant til at købe 'piget' legetøj, og som nu ser Lego som et acceptabelt legetøj/gave? Hvis nogen købte det bras til min datter, ville jeg gå tilbage til butikken og bytte det til et basis-sæt," skriver brugeren Willdidthis, som bakkes op af mange andre forældre, der aldrig ville købe dukker eller noget som helst lyserødt til deres døtre.

Lego jul


Ud over de lyserøde klodser, der dominerer i Lego-Friends-æskerne, vækker figurernes udformning harme, idet de er slanke i modsætning til de klassiske, firkantede personer, der befolker Lego-byen, ridderborgene, Star Wars-fartøjerne og de mange andre dele af legetøjs-serien. Samtidig skælder brugerne ud på de scenarier, som de fem piger Olivia, Mia, Andrea, Emma og Stephanie befinder sig i - blandt andet en skønhedsklinik, et bageri og et væksted til design af modetøj, som de mener gør pigeuniverset useriøst og tandløst.

Andre påpeger, at de fem Lego-venner også findes i æsker med et opfinder-værksted, en dyreklinik og en speedbåd. På samme fløj i debatten står forældre, der ser deres børn bruge Friends som et supplement til de andre Lego-serier.

"Min otteårige datter ELSKER Lego - alt fra Harry Potter til Ninjagu osv. Hun har et Friends-sæt og bruger klodserne til at udvide de kreative muligheder," skriver brugeren galadrielsmirror2.

legofriends_Business


Endelig er der forældre, der har lagt fra land i børneopdragelsen på ene fløj, men som siden har måttet kaste håndklædet i ringen og købe lyserødt til datteren.

Det gælder blandt andet brugeren RoseClover, der har to døtre.

"Vi forsøgte virkelig at være kønsneutrale med dem begge, men jeg må sige, at de simpelthen er tiltrukket af lyserødt. De har alle mulige slkags Lego, men det lyserøde Lego Friends er den klare favorit. Lego kender sin målgruppe og gør det godt," skriver brugeren.

Lego
LÆS MERE : Lego tvivler på Kina

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere