Del : SMS

Legos amerikanske ærkerival går til angreb på Lego Friends

Pix-Legofriends
Overskrift
Lego Friends er et af Legos mest succesfulde universer, som nu får direkte konkurrence fra Mattels American Girl. Foto:
 

Den amerikanske legetøjsgigant Mattel forsøger nu at erobre pigehjerter med et byggeunivers i lighed med Lego Friends.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lego har med Lego Friends godt fat i piger over hele verden, men nu får den danske legetøjsgigant direkte konkurrence af amerikanske Mattel, som er klar til at gå i kødet på pigerne med en udvidelse af universet American Girl.

For godt to år siden købte Mattel Mega Brands, som ejer Mega Bloks, til en pris på 460 millioner amerikanske dollar, og det er et samarbejde mellem Mega Bloks og Mattels pigeunivers American Girl, der nu skal kapre kunder fra Lego på det amerikanske marked.

lego

Mega Bloks producerer i lighed med Lego produktionslegetøj, og klodserne ligner Legos klodser i en grad, så Lego-koncernen flere gange har markeret sig over for konkurrenten ved at sagsøge Mega Bloks. Der er ikke kommet noget konkret ud af søgsmålene, og med lanceringen af et Lego Friends-lignende koncept ser nordamerikanerne ud til at være upåvirket af presset fra Lego.

»Vi ved, at piger vil skabe, kreere og handle, og de leder efter aktiviteter, der giver brændstof til deres kreativitet og fantasifulde ånd,« udtaler topchef for American Girl, Katy Dickson, i en meddelelse.

Ifølge Katy Dickson giver samarbejdet mellem American Girl og Mega Bloks mulighed for at udnytte synergier mellem de to selskaber og »opmuntre pigers kreativitet og selvtillid på helt nye måder.«

lego

Også hos Mega Brands er der begejstring for samarbejdet.

»Vores byggesæt vil opmuntre børn til at bygge næste kapitel af deres yndlings-American Girl-historie eller skabe helt nye,« udtaler Bisma Ansari, marketingsdirektør i Mega Brands.

Mattels nye koncept tager altså udgangspunkt i American Girls karakterer og univers og bliver suppleret med byggesæt baseret på Mega Bloks klodser. I første omgang er produkterne sat til salg i legetøjskæden Toys 'R' Us i USA og Canada, men i løbet af sommeren vil amerikanske og canadiske kunder også have mulighed for at købe Mega Bloks American Girl i andre butikker på de respektive markeder.

Med de nye produkter tager Mattel andre våben i brug over for Lego end Barbie, som har haft svært ved at holde kadencen over for Legos populære universer. Senest har Mattel forsøgt sig med lancering af Barbie-dukker med andre kropsformer end den velkendte åleslanke.

Mattels regnskabsbøger ser da heller ikke så prangende ud som de gør hos Lego-koncernen. Salget steg kun marginalt i 2015, og selskabet var presset på internationale markeder af en stærk dollar. Mattel solgte legetøj for 5,7 milliarder dollar (39 milliarder kroner) i 2015 mod 6 milliarder dollar året før, mens overskuddet faldt med 25 procent til 369 millioner dollar, svarende til 2,5 milliarder kroner.

Derimod har Lego haft vind i sejlene og leverede endnu et rekordregnskab for 2015, hvor nettoomsætningen voksede med 25 procent til 35,8 milliarder kroner mod 28,6 milliarder kroner i 2014. Samtidig viste bundlinjen imponerende 9,2 milliarder kroner mod syv milliarder kroner året før, hvilket svarer til en stigning på 26 procent. Lego Friends var blandt de mest solgte Lego-produkter i 2015.

lego

Priserne på Mattels nye produkter ligger mellem 3,99 dollar og 69,99 dollar. Det svarer med den nuværende dollarkurs til et prisleje mellem cirka 26 kroner og 463 kroner.


 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere