Del : SMS

Lego vippet af pinden som verdens stærkeste brand

lego
Lego kan ikke længere prale af at være verdens stærkeste brand, viser en ny opgørelse. Foto:

Lego er ikke længere verdens stærkeste brand. Disneys gigantiske succes med Star Wars har ført massemedieselskabet helt til tops, mens en række politiske kontroverser kan have trukket ned for Lego.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et af Danmarks største virksomheder kan ikke længere prale af at være verdens stærkeste brand.

Lego overhalede sidste år Ferrari på listen over verdens stærkeste brands, men i år er det så Billund-virksomhedens tur til at få baghjul.

Det er det internationale konsulenthus, Brand Finance, der atter er på banen med deres årlige rangliste over verdens brand, og det er nu Disney, der er det stærkeste. Det gigantiske underholdningsselskab scorer således 91,8 ud 100 på en række parametre, mens Lego må tage til takke med en andenplads med en samlet rating på 91,6.

ens mest værdifulde brands.jpg

I opgørelsen sondrer Brand Finance mellem det mest stærke brand og det mest værdifulde. I sidstnævnte kategori er det fortsat Apple, der troner højest. På den rangliste indtager Lego en lidt mere beskeden plads som nummer 324.

Indekset, Brand Finance bruger til at måle et brands styrke, kaldes BSI, og det står for Brand Strengt Index (Brandstyrke indeks, red.). Tre forskellige parametre spiller her lige meget ind (33 procent): Den finansielle status (markedsandel, omsætning og vækst), risikofaktorer (visuel identitet, distribution og kreditrating og endelig det, man kunne kalde brand kapital (emotionel forbindelse, loyalitet og organisering).

I sin rapport fremhæver Brand Finance Disneys gigantiske succes med opkøbet af rettighederne til Star Wars. Investeringen har vist sig særlig gunstig de seneste måneder, hvor den nyeste film, The Force Awakens, har spillet for fulde sale verden over og er på vej mod at indkassere svimlende 14 milliarder danske kroner i billetsalg.

Lego

»Det har levet fuldt op til hypen og være en afgørende faktor i at hjælpe Disney med at blive det stærkeste brand i år,« skriver Brand Finance om den seneste Star Wars-film i deres rapport .

I Billund bør målingen dog ikke give anledning til dukkede nakker, fastslås det i samme rapport.

»Det er fortsat et meget stærkt brand af samme årsager som i fjor. Lego appellerer til alle generationer: mens det giver kreativ frihed til børn, appellerer det til de voksnes nostalgi,« står der i rapporten, hvor Legos enestående evne til at appellere til både drenge og piger ligedes fremhæves.

01MASLegopige.jpg

Men der er naturligvis også et aber dabei. For Lego har de seneste år taget hovedrollen i en række politiske kampe - senest med balladen om den kinesiske kunstner og systemkritiker, Ai Weiwei. Året inden var det miljøorganisationen Greenpeace, der langede ud efter Lego for deres samarbejde med Shell, hvilket endte med, at legetøjsgiganten til sidst gav efter og lovede ikke at forlænge samarbejdet med oliegiganten. Og den slags strabadser kan i sidste ende skade Legos stærke brand, fastslår Brand Finance, der vurderer, at sagerne kan »true med at påvirke dets (Legos, red.) generelle image« og vil ikke afvise, at kontroverserne kan være en del af forklaringen på, at man nu må tage til takke med en andenplads.

USA CINEMA

På tredjepladsen på ranglisten finder man den franske kosmetikgigant L'oreal, mens fjerde- og femtepladsen indtages af henholdsvis revisionsselskabet pwc og konsulenthuset McKinsey&Company.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere