Del : SMS
Berlingske Business

Lego: Vi deltager nødigt i politiske kampe

GERMANY ARTS
Ai Weiweis kunst har ad flere omgange skabt international opmærksomhed om manglende politisk frihed og ytringsfrihed i Kina. Foto:

Hvis kunstnere afslører, at de vil bruge Lego-klodser til politiske formål, får de afslag fra legetøjskoncernen. Går kunstnerne derimod stille med dørene, blander Lego sig ikke. Besynderlig og forkert linje, mener dansk kunsthandler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det verdenskendte legetøjsfirma Lego er i strid med ledelsens intentioner blevet brugt i politiske kunstværker, der kritiserer alt fra den amerikanske præsident til afrikanske diktatorer og toppen af det kinesiske styre. Dette er sket flere gange, senest da den verdenskendte kinesiske kunstner Ai Weiwei i 2014 i Californien udstillede 176 Lego-portrætter af politisk undertrykte personlig­heder – herunder 38 kinesiske.

27BUSLego-SINGAPORE-ARTS.jpg

Men for få uger siden, da legetøjskoncernen modtog en ny specialordre på millioner af klodser til et nyt kunstprojekt med Ai Weiwei som frontfigur, satte legetøjskoncernen til manges overraskelse hælene i og nægtede at sælge klodserne. Legos afslag vækker debat i flere lande og tolkes som en konkret politisk handling til gunst for det kinesiske kommunistparti. Men topchef Jørgen Vig Knudstorp har foreløbig afvist at forklare Legos beslutning.

Dog bekræfter Lego-ledelsen via koncernens pressechef, at Lego nødigt deltager i kontroversielle politiske projekter, da dette ligger milevidt fra det børnevenlige brand, som Lego ønsker at opretholde.

»I tilfælde, hvor vi modtager anmodning om støtte til eller engagement i projekter – for eksempel i form af muligheden for at købe Lego-klodser i store mængder – og hvor vi bliver gjort opmærksom på en politisk kontekst, afviser vi venligt en sådan støtte,« svarer Legos pressechef, Roar Rude Trangbæk, skriftligt til Berlingske.

lego

Da vi som virksomhed har fokus på at levere fantastiske, kreative legeoplevelser til børn, afholder vi os overalt i verden fra at engagere os i eller støtte brugen af Lego-klodser i projekter med en politisk dagsorden eller i en politisk kontekst.

Roar Rude Trangbæk, Pressechef, Lego
DEL CITAT

Hvorfor Lego afviste at sælge klodser til det konkrete projekt, da et af Australiens anerkendte kunstmuseer bad om lov til at købe klodser til Ai Weiweis næste kunstprojekt, ønsker legetøjskoncernen ikke at kaste lys over. Dog står Lego ved sin overordnede politik om, hvornår den giver afslag til interesserede Lego-klodskøbere.

»Da vi som virksomhed har fokus på at levere fantastiske, kreative legeoplevelser til børn, afholder vi os overalt i verden fra at engagere os i eller støtte brugen af Lego-klodser i projekter med en politisk dagsorden eller i en politisk kontekst. Dette princip er ikke nyt,« skriver Roar Rude Trangbæk.

Køb i små mængder

Han fastslår endvidere, at alle – også Ai Weiwei – uden problemer kan købe Lego-klodser i mindre mængder, hvis man gør det anonymt.

»Enhver kan naturligvis, hvis de ønsker det, købe eller skaffe Lego-klodser gennem almindelige salgskanaler – såsom legetøjs­butikker – med henblik på at skabe deres Lego-projekter, men som virksomhed har vi valgt at afholde os fra at engagere os i sådanne aktiviteter,« skriver pressechefen.

Ifølge det afslag, som Ai Weiwei har offentliggjort forbeholder Lego sig ret til at afvise bulk orders (engrosordrer, red), hvis klodserne skal bruges til projekter, som kan indeholde »politiske, religiøse, racistiske, uanstændige eller krænkende« budskaber.

Berlingske har spurgt, hvorvidt og hvordan Lego udspørger interesserede købere om deres eventuelle kontroversielle formål. Men dette spørgsmål har legetøjskoncernen ikke ønsket at svare på.

Klodskamp mellem Lego og kinesisk kunstner:

 

Legos afslag på at levere klodserne til Ai Weiweis projekt vækker særlig undren hos danske Jens Faurschou, der ejer udstillingsstedet Faurschou Foundation. Han var manden, som uden problemer købte en del af de klodser, som Ai Weiwei brugte i sit seneste Lego-kunstværk.

Her blev 176 politisk undertrykte personligheder, heriblandt 38 kinesiske, portræteret med Lego-klodser under titlen »Heroes of Our Time« i et gigantisk kunstværk på øen Alcatraz ved San Francisco i Californien. Da Lego ikke protesterede over det foregående projekt, undrer Jens Faurschou sig meget over legetøjskoncernens nye melding.

»Jeg er dybt rystet over, at Lego har givet et afslag til den nye udstilling, som Ai Weiwei er ved at skabe,« siger Jens Faurschou.

Han fortæller, at han henvendte sig til Lego med en specialordre, da han skulle bruge klodserne til Ai Weiweis seneste udstilling, og at han uden problemer fik lov til at købe klodserne til kunstprojektet. I det lys vækker Legos seneste beslutning stor forundring.

»Jeg tænkte, at det må være en fejl, da jeg hørte om Legos afslag,« siger han og tilføjer:

»Lego har bragt sig selv i en tåbelig situation, som kunne være undgået, hvis Lego nu bare havde ladet være med at ville tage stilling til, om man ville sælge til kunstner A eller kunstner B. Lego skulle jo bare have sagt som tidligere, at selvfølgelig vil vi sælge til alle,« siger Jens Faurschou.

Lego House

Alle spekulationer om, at salg til Ai Weiwei kunne have en negativ indflydelse på Legos indtog på det kinesiske marked er fejlagtige og mangel på kendskab til situationen i Kina og særdeles til Ai Weiweis forhold, lyder det fra den danske kunsthandler.

Han fortæller, at han også har en finger med i spillet i den næste planlagte Lego-udstilling fra Ai Weiwei. Ifølge Faurschou er det både ham og National Gallery of Victoria i australske Melbourne, der har været i dialog med Lego om køb af klodser i en specialordre.

»Jeg har faktisk ikke fået noget afslag, men derimod en venlig bekræftelse på, at Lego gerne vil levere til Ai Weiwei. Men i Australien har man fået et helt andet svar. Så jeg undrer mig meget og håber på, at Lego får en klar politik for, hvordan man vil håndtere lignende sager i fremtiden, uden selv at skulle tage stilling til, hvor politisk en kunstner må være for, at man vil sælge til ham,« siger kunsthandleren og tilføjer:

»Legos værdier stemmer forhåbentligt overens med Ai Weiweis; i hvert fald stemmer Ai Weiweis værdier overens med dem, jeg har fået  med i min opvækst i Danmark.«

ÆNDRING: Artiklen er 28/10 blevet udvidet med uddybende citat fra Jens Faurschou.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere