Del : SMS
Berlingske Business

Lego-topchef: »Vi gør en forskel«

lego
Jørgen Vig Knudstorp er stadig topmotiveret for at føre Lego frem til mere vækst, efter han igen har kunnet levere et imponerende flot regnskab med næsten 20 procent vækst på omsætningen. Foto:

Jørgen Vig Knudstorp er stadig topmotiveret for at føre Lego frem til mere vækst, efter han igen har kunnet levere et imponerende flot regnskab med næsten 20 procent vækst på omsætningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

På en ellers halvgrå tirsdag formiddag er der budt op til fest i Billund med gæster fra nær og fjern. Lego præsenterer nemlig årsregnskab, og det trækker journalister til Billund fra hele verden, når Jørgen Vig Knudstorp fremviser tallene for det forgangne år.

»Her går det godt« er den superkorte version af Legos regnskab for 2015. »Rigtig godt« kunne man tilføje, og det er da også en veloplagt topchef, der klædt i mørkeblåt jakkesæt står klar til at fortælle præcis, hvor godt det går for Lego. Med et lille spjæt og en reference til sin dans og sang ved sidste års fremlæggelse af regnskab beretter Jørgen Vig Knudstorp om, at Lego nu er nået ud til 100 millioner børn i hele verden.

lego

Legos nettoomsætning er vokset med 25 procent til 35,8 milliarder kroner mod 28,6 milliarder kroner i 2014. Samtidig viser bundlinjen imponerende 9,2 milliarder kroner mod syv milliarder kroner året før, hvilket svarer til en stigning på 26 procent.

Trods de imponerende tal virker Jørgen Vig Knudstorp ikke som en mand, der har tænkt sig at hvile på laurbærrene. Horisonten i Lego-koncernen er 2032, hvor virksomhedens 100-års-jubilæum skal fejres.

lego

Topchefen har tre hovedtemaer på sin agenda: Globalisering, digitalisering og bæredygtighed. Lego har investeret en milliard kroner i bæredygtighed, blandt andet med det mål at udvikle bæredygtigt materiale til udvikling af klodserne. Tre temaer med store udfordringer, der umiddelbart kræver mange år at komme omkring.

»Det er ikke mig, der bestemmer, hvor lang tid jeg har, men virksomheden giver sig selv en udvikling over de næste 10-20 år. Vi har et langt blik, fordi vi er familieejet og kan tillade os at tænke langsigtet. For os er 2032 et pejlemærke,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Portræt af Legos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstor

Enormt potentiale i Kina

Det spørgsmål, som alle stiller sig selv, er, hvordan det lader sig gøre at levere rekordregnskab efter rekordregnskab. Og manden i spidsen for det hele erkender, at den markante fremgang også kommer en smule bag på ham.

»Selv om der er masser af børn i verden, og vi på den lange bane helt klart har et vækstpotentiale, synes jeg, det er overraskende i det miljø, vi er i, at få aktiveret så mange børn og så mange Lego-elskere,« siger Jørgen Vig Knudstorp og tilføjer:

»Særligt på et år efter Lego-filmen, hvor vi vidste, vi havde fået et boost. Det var meget glædeligt at se, vi kunne holde så godt fast.«

jacob johansen

Jørgen Vig Knudstorp har stået i spidsen for Lego siden 2004, hvor han efterfulgte Legos ejer, Kjeld Kirk Kristiansen, og det lader til, at den 47-årige topleder har fundet formlen på succes i legetøjskoncernen. De seneste fem år er Legos omsætning vokset fra 18,7 milliarder kroner til i dag at ligge næsten 20 milliarder kroner højere.

Forklaringen er ifølge Jørgen Vig Knudstorp selv blandt andet, at virksomheden i dag er »fokuseret omkring Lego-klodsen«.

»Det Lego, jeg kom til, var splittet mellem dem, der ville drive forretning, og dem, der ville børn noget godt. I dag går vi hånd i hånd – vi er en virksomhed med en social mission, men vi er også en virksomhed. Vi gør en forskel ved at drive virksomhed,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Forretningen bliver drevet fra Billund, men der tales primært engelsk på gangene på hovedkontoret i den jyske by. Lego er nemlig for længst blevet et globalt brand, og Legos legekoncept kan tilsyneladende ramme børn på hele kloden med sine universer med udgangspunkt i plastikklodser.

2015 har budt på vækst på globalt plan fra Europa over USA til – ikke mindst – Kina. Asien er højt prioriteret hos Lego, og Jørgen Vig Knudstorp har selv turneret Kina for at studere, hvordan de kinesiske børn leger, og hvordan deres forældre køber ind. Der er blevet åbnet hovedkontor i Shanghai, og Lego er i fuld gang med at bygge en fabrik i Kina, som efter planen skal stå klar i 2017.

»Det kommer til at fylde rigtig meget for os over de næste ti år. Hvor hurtigt det vil gå ... Jeg er ikke spåmand, men der er nogle tegn på, at det kan blive stort,« siger Jørgen Vig Knudstorp, som nærmest ser det kinesiske marked som en helgardering på en tipskupon:

»Hvis det kun bliver halvt så stort, så er det stadigvæk supergodt. Så det handler bare om at være der hele tiden, følge med og investere i den takt, det viser sig at materialisere sig.«

Portræt af Legos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstor

Lego oplyser ikke markedsandele på de enkelte markeder, men Asien er det marked, der er vokset mest i 2015, og selv om den kinesiske økonomi lige nu ulmer af krise med nedgang på aktier og valuta, ser Jørgen Vig Knudstorp stadig Kina som det marked med størst potentiale lige nu.

»Landet er mere end dobbelt så rigt, som det var for ti år siden. Så vokser det måske kun tre-fire procent, men der er mange vestlige økonomier, der ville give en halv arm for at vokse tre-fire procent,« siger topchefen og forklarer, at Legos potentiale skal ses i et længere perspektiv:

»Der flytter måske 600 millioner mennesker over de næste 10-15 år i Kina fra land til by. Det bliver middelklasseforbrugere, som vil interessere sig for deres børns kreative leg. Hvis vi er der, og vi har noget stærkt appellerende til dem, så kan vi flytte de penge, forældrene bruger på deres børn, fra tøj eller tablets over på vores produkter.«

Alle har en holdning til Lego

Blandt de mest solgte Lego-produkter i 2015 var produkter fra Lego City, Lego Star Wars, Lego Ninjago, Lego Friends og Lego Duplo. Desuden meddeler Lego, at det nye fantasy-tema Lego Elves har fået en god start. Der er blevet fremstillet 350 nye produkter i 2015, og Lego har solgt omkring 72 milliarder elementer. Med andre ord kommer det danske brand ud til mange, mange mennesker verden over. Og det mærker Knudstorp også:

»Hvis man vil have en flyvetur, hvor man gerne vil have fred og ro og arbejde selv, skal man lade være med at fortælle folk, hvor man arbejder. For alle har en holdning og passion over for Lego. For mig er det et overflødighedshorn af, hvem man kan møde og hvem, der har lyst til at samarbejde,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere