Berlingske Business

Lego satte konkurrenterne til vægs

Legoklodser_Business
Det officielle regnskab fra LEGO kommer om nogle uger, men der er tegn på, at det bliver endnu et rekordår. Foto:

Legetøjsgiganten havde en imponerende vækst i 2012 i et ellers faldende marked.

2012 var et godt år for LEGO, hvor legetøjsgigantens opnåede en vækst på 20 procent, skriver Jyllands-Posten.

- Det har generelt været et skuffende år for legetøjsmarkedet, og julen skuffede også en smule. I det lys er LEGOs præstation endnu mere bemærkelsesværdig, siger Sean McGowan, der er chef for aktieafdelingen og legetøjsanalytiker i investeringsbanken Needham & Company til avisen.

LEGO er den tredjestørste legetøjskoncern i USA med en markedsandel på 7,5 procent ved udgangen af november sidste år. Opgørelsen for hele året er ikke kommet endnu.

FILE GERMANY LEGO

Den danske virksomhed er samtidig det legetøjsfirma, der vinder flest markedsandele, med en vækst på 20 procent i det amerikanske marked, som ellers er faldende.

- Den største udfordring for LEGO i 2013 er LEGO selv - At overgå præstationen i 2012, hvor der kom meget medvind fra lanceringen af pigeserien Friends, siger Sean McGowan.

Det officielle regnskab fra LEGO kommer om nogle uger, men der er tegn på, at det bliver endnu et rekordår.

- Det direkte salg til forbrugerne er vokset med omkring 20 procent i 2012, og det er vi særdeles stolte over, fordi det er sket i et legetøjsmarked, der er faldet, siger Mads Nipper, der er koncerndirektør med ansvar for salg til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen