Del : SMS
Berlingske Business

Lego leverer (igen) rekordregnskab

Lego koncernen
Familien bag Lego-koncernen - Kirk Kristiansen - tjente milliarder af kroner på legoklodserne og på udviklingen i Merlin Entertainments plc. BV.: Foto:

Legetøjskoncernen fra Billund tjener flere penge end nogensinde. Det skyldes tocifrede vækstrater i alle regioner og succes med Lego - The Movie.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lego stormer frem på verdens legetøjsmarkeder, og succesvirksomheden leverer nu sit bedste halvårsregnskab nogensinde.

Legos omsætning - fratrukket valutapåvirkninger - er i første halvår af 2014 vokset med 11 procent til 11,5 mia. kroner mod 10,4 mia. kroner samme periode sidste år. Det fremgår af en kortfattet regnskabsmeddelelse fra selskabet.

Da Berlingske Business taler med Legos finansdirektør John Goodwin på telefonen giver han udtryk for stor tilfredshed over, at Legos salgsmaskine tilsyneladende er yderst velsmurt på mange dele af kloden.

"Det er særligt tilfredsstillende, at vi over samtlige regioner har leveret tocifrede vækstrater," siger John Goodwin, der dermed bekræfter, at der er betydelig fremgang i salget af Lego-klodser i både Europa, Nordamerika og Asien.

Også overskuddet vokser betydeligt hos Lego. I første halvår er driftsresultatet vokset med 12 procent til 3.632 mio. kroner, mens nettoresultatet voksede til 2.715 mio. kroner.

Lego

I mio. kr.1. halvår 20141. halvår 2013Ændr.
i pct.
Omsætning115041040811%
Driftsresultat3632324612%
Nettoresultat2715238114%
Egenkapital8666763414%
Overskudsgrad pct.31,6 pct31,2 pct.


Der er mange forklaringer på Legos fremgang. Blandt andet nævner finansdirektøren, at gamle klassiske produktlinjer sælger godt. Tilmed fortæller han, at der har været succes med at sælge Lego-produkter fra den stærkt omtalte film Lego - The Movie.

LegoMovie2_Business


Legos øverste chef Jørgen Vig Knudstorp er ikke tilgængelig for pressen denne dag. Men han udtrykker i en skriftlig meddelelse glæde over halvårsresultatet:

»Vores omsætning i første halvår 2014 er mere end tredoblet sammenlignet med omsætningen for seks år siden i første halvår 2008. Det er et meget tilfredsstillende resultatet, der viser vores markante vækst de seneste år under vanskelige markedsforhold,« udtaler Knudstorp.

Verdens legetøjsproducenter er udfordret af stigende konkurrence fra digitale spiludbydere. Lego forsøger at klare sig i den konkurrence ved at opbygge spiluniverser, hvor børnene kan kombinere den gammeldags leg med byggeklodser med de digitale universer. Det sker med et nyt produkt som Lego Fusion, som Berlingske beskriver i torsdagens avis.

pix-legoo

 

  

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere