Del : SMS
Berlingske Business

Lego i største digitale satsning i årevis

pix-legoo
Lego er endnu ikke parat til at lancere »Lego Fusion« på det danske marked, men for få dage siden løftede Lego lidt af sløret for de nye produkter, som i disse dage er på vej ud på det amerikanske marked. Det skete i Bella Center i København på designmessen DesignTrade, hvor et oplæg fra Lego skabte begejstring. Foto:

I et forsøg på at skabe »fremtidens leg« lancerer Lego et nyt univers, der binder gammeldags Lego-klodser sammen med online-spil på smartphones og tablets. Det er den største satsning fra Legos kreative afdeling i årevis, og håbet hos legetøjskoncernen er en ny global salgssucces.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forestil dig, at dit nybyggede Lego-hus tager rejsen fra dit stuegulv og dukker op på din iPad i et stort online-spil, hvor vennerne kommer forbi og beundrer det. Samtidig får du point for dine evner til at bygge med de klassiske plasticklodser fra Lego, og derved avancerer du i online-spillet. Det bliver med stor sandsynlighed virkelighed for millioner af Lego-kunder verden over i løbet af meget kort tid.

pix-lego2

For Lego har efter alt at dømme endelig knækket koden til, hvordan man fletter fysisk og digital leg sammen. Legetøjskoncernen pilotlancerer i disse dage produktlinjen med navnet »Lego Fusion«, der er Legos mest ambitiøse forsøg på at bygge bro mellem børns stigende forbrug af online-spil og den gammeldags leg med traditionelle byggeklodser. Lykkes den bemærkelsesværdige brobygning mellem den virtuelle og den virkelige verden kan Lego opnå en stærkere placering i nye generationers bevidsthed og udbygge sin succes på verdensmarkedet med salgsvækst i milliardklassen.

Nøglen til de nye produkter er en ny scanningsteknologik, som Lego har fået udviklet og forfinet siden 2010. Teknologien gør det muligt for børn at bruge deres smartphones og tablets til at scanne de ting, som de bygger med Legos klodser. Børnenes fysiske »Lego-projekter« bliver ved brug af en scanningsplade på få sekunder løftet ind i et online spilleunivers, der er fyldt med Lego-figurer og udfordringer, som vil stimulere børnenes skabertrang.

Ole Hall, erhvervsjournalist

Lego har blandt andet skabt universet kaldet »Town Master«, som kan downloades på smartphone og tablet. I »Town Master« møder børnene et væld af Lego-figurer, som har behov for at få bygget alt fra et pizza-bageri til en grønthandler – vel at mærke med de fysiske Lego-klodser, som derefter skal scannes ind i det virtuelle univers. I universet får børnene også mulighed for at se deres venners bygningsværker, og på den måde tilføjes der en vigtig social dimension til Legos nye satsning.

Lego er endnu ikke parat til at lancere »Lego Fusion« på det danske marked, men for få dage siden løftede Lego lidt af sløret for de nye produkter, som i disse dage er på vej ud på det amerikanske marked. Det skete i Bella Center i København på designmessen DesignTrade, hvor et oplæg fra Lego skabte begejstring.

»Vi har med »Lego Fusion« gerne villet give børnene mulighed for at lave noget kreativt med klodserne – men uden at de nødvendigvis skulle følge en byggevejledning. Vi har forsøgt at skabe en ny form for leg med klassiske Lego-klodser, hvor rammen bliver sat i et online-univers,« sagde Ditte Bruun Pedersen, senior design manager i Lego Future Lab, der allerede i foråret 2013 testede produkterne på børn for første gang og siden har tilpasset dem.

29BBMMerlin-Nick2.jpg

Hvis produkterne bliver godt modtaget i USA, kan det komme på tale, at Lego vil udvikle en helt ny produktlinje under navnet »Lego Fusion«, hvilket potentielt kan indbringe Lego indtægter i milliardklassen hvert år.

»Hvis det bliver en succes, kan vi muligvis gå globalt med det i 2015,« lyder det fra Ditte Bruun Pedersen.

Satsningen har allerede givet positiv opmærksomhed i amerikanske medier og vil formentlig også blive fulgt tæt i Legos hjemland, Danmark.

»Det er det mest ambitiøse forsøg på at smelte fysisk og digital leg sammen, som vi har set fra Lego. Det bliver enormt spændende at se, om det kommer til at lykkes,« siger Espen Aarseth, lektor ved IT-universitetets Center for Computer Games Research.

I første omgang bliver »Town Master« og tre andre online-universer med tilhørende produktpakker lanceret i Legos egne butikker og Toys ’’R’’ Us-kæden i august og september i USA. Lego vil de kommende uger tage på besøg hos amerikanske familier og finde ud af, hvordan modtagelsen bliver, og om der kan laves forbedringer for at styrke salgspotentialet. Allerede nu er der på Legos hjemmesider henvendelser fra forbrugere i England og Canada, som også vil have fingre i produkterne.

Den spektakulære satsning er dog ikke uden risiko. Hvis den ikke bliver succesfuld, risikerer Lego at få betydelige skrammer i omdømmet. Præcis, som det er gået tidligere.

»Hver gang, man lancerer produkter inden for det digitale område, er der stor risiko for at fejle, og derfor er det ganske modigt af Lego, at man har valgt at lancere det i USA, som jo er et stort Lego-marked. Det må betyde, at troen på produktet er meget stærk,« siger Espen Aarseth

Lego har ikke ønsket at oplyse, hvor stort et indtjeningspotentiale, koncernen ser i »Lego Fusion,« men ifølge Lego selv er det den største pilotlancering i flere år, som legetøjskoncernen nu er kommet med.

CANADA frozen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere