Del : SMS
Berlingske Business

Lego hører hjemme i fantasiland

fantasiland
Overskrift
»Jeg ved ikke, hvor Lego er fra. Er det fra Legoland?« spørger Brandon på fem år, mens lillebror Christopher på tre år kigger anerkendende på ham. Deres forældre, Stephanie og Yoshiyuki O’kubo (begge 37), bosat i Chicago var heller ikke klar over det, men regnede med, at det var et amerikansk mærke, da deres slægtninge i Japan og Kina plejer at købe det med hjem fra USA, når de er på besøg. Foto:
 

Lego-ledelsen nedtoner, at virksomheden er fra Danmark. Danske flag gavner ikke salgstallene i udlandet, og det er bedre at lade børn og forældre gætte sig til, hvor Lego kommer fra, lyder det fra legetøjskoncernen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens det danske folketing i øjeblikket forhandler om at give Legoland en direkte togforbindelse, bliver de ansatte hos Lego bedt om at nedtone alt, hvad der kan forbindes med Danmark, når de markedsfører Legos populære klodser i udlandet. Danske flag og kongekroner gør intet godt for Lego på udenlandske markeder, lyder konklusionen hos Legos koncernledelse, som har besluttet, at Legos nationale identitet ingen rolle skal spille i markedsføringsstrategien.

Legos bevidste strategi om ikke at bekende national kulør i markedsføringen betyder, at mange udlændinge bliver overrasket, når de får oplyst, hvor Legos berømte klodser er opfundet og udviklet. Amerikanerne tror i dag, at Lego er amerikansk, og selv i nabolandet Tyskland er mange overbevist om, at Lego er opfundet i Tyskland. Også i Kina er det de færreste, der ved, at Lego-klodsen er opfundet og udviklet i Danmark.

»Jeg var godt klar over, at Lego ikke var kinesisk, men at det var fra Danmark, vidste jeg ikke,« siger 31-årige Qin Tian på udkig efter legetøj til sin datter i et indkøbscenter i Beijing.

Hun gør det klart, at nationaliteten intet betyder for hende.

»Det vigtigste for mig er, at der er fokus på fantasi og kreativitet,« siger hun.

copenhagen

At Legos kunder ikke aner, at produkterne er udviklet i Danmark, har man vidst længe internt hos Lego. Vurderingen i ledelsen er, at det er ganske heldigt for virksomheden. For det vil formentlig give flere problemer end fordele, hvis det går op for verdens millioner af Lego-forbrugere, at Lego er et dansk produkt.

»Vi ser det sådan, at Lego i princippet er en universel idé, som er nøjagtig lige så relevant og udviklende for børn i Seoul, München og New York. Så det der med at skulle ud og markedsføre os som et dansk selskab, det har vi aldrig gjort, og det kommer vi heller ikke til,« siger Mads Nipper fra Lego, marktingdirektør og medlem af koncernledelsen.

Lego har dog ingen intentioner om at skjule oplysninger for offentligheden. Så på Lego.com kan man i dag se, at Lego har en adresse i Danmark. Oplysningen er dog ikke fremhævet, men figurerer langt nede på en liste over flere end 30 Lego-lokationer på verdensplan.

For en del virksomheder giver det god mening at underspille sin nationale identitet, og det gælder i høj grad for Lego, lyder vurderingen fra Mads Mordhorst, ph.d. og ekstern lektor ved Copenhagen Business School (CBS).

lego

»Når tyskere tror, at Lego er tysk, så er det en klar fordel for Lego. For de fleste forældre vil gerne have, at børneopdragelse er i tråd med den nationalitet og kultur, som de selv er en del af. De kan ligefrem være stolte over at give deres børn noget, som ikke opleves som fremmed, men som noget nationalt og meget nært,« siger han.

Samtidig reducerer legetøjskoncernen risikoen for at blive draget ind i storpolitiske opgør og mulig boykot.

»Muhammed-krisen viste meget tydeligt, hvor galt det kan gå, hvis man læner sit brand meget op af en national identitet. I det hele taget risikerer man at havne i politiske konflikter og boykot, jo mere nationalt ens brand er,« siger Mads Mordhorst

Også international brandrådgiver Martin Roll nævner Muhammed-krisen og boykot af Arla i Mellemøsten som skrækeksemplet på, hvad der kan ske, når forbrugerne er bevidste om, hvilket land en virksomhed kommer fra. Enkelte danske virksomheder kan vinde på at reklamere med, at de er fra Danmark, men har man som Lego i forvejen et meget stærkt brand, så vil det være halsløs gerning at begynde at skilte med sine danske rødder over for slutbrugerne.

»Legos brand er stærkt nok i sig selv, og det vil ikke blive meget stærkere af at vifte med kongekrone eller Dannebrog, så det giver god mening, at man over for slutbrugerne ikke gør et stort nummer ud af, at man altså kommer fra Danmark,« siger Martin Roll.

FILE GERMANY LEGO

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere