Del : SMS
Berlingske Business

Lego har lang rejse foran sig i Asien

23busPix-Lego2.jpg
Kinesiske børn er vilde med Lego, men legetøjsfirmaet erkender, at de stadig ikke helt forstår, hvad der foregår ude på det kinesiske marked. Foto: Lasse Karner

Selv om kinesiske børn er vilde med at lege med en Lego-brandbil, er det ikke ensbetydende med, at Lego kender det asiatiske marked til bunds.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om Lego har en rigtig god forretning i Asien med en vækst i første halvår af 2013 på 35 pct. i hele regionen, fordelt med 70 pct. i Kina, 35 pct. i Sydkorea og 20 pct. i Singapore, er det ikke ensbetydende med, at selskabet føler sig helt på hjemmebane på de store vækstmarkeder.

»Vi har stadig en stor rejse foran os i forsøget på at forstå, hvad der virkelig foregår derude nu, og hvad der kommer til at ske om ti år, både når vi taler om forbrugere, detailhandel og trends,« siger Mads Nipper, marketingdirektør og medlem af koncernledelsen hos Lego.

23busPix-Lego1.jpg

Noget ved selskabet dog med ret stor sikkerhed, nemlig at børn og deres leg er langt mindre forskellig, end mange går og tror.

»En otteårig kinesisk dreng synes, en politibil og en brandbil er nøjagtig lige så sjov som alle andre. Og den må faktisk også gerne se lige sådan ud, som den gør i København eller i Washington DC. Der er ikke noget, der tyder på, at asiaterne foretrækker et specielt design eller tema, selv om Starwars f.eks. ikke er lige så kendt i Kina som i Tyskland eller USA. Men det er nuanceforskelle,« siger Mads Nipper,

»Selve designet og kerneoplevelsen i vores produkter, men også den appel og den legetype med godt og ondt, rollelegenden og det kreative er det samme. Det sætter de kinesiske og asiatiske børn lige meget pris på,« tilføjer han.

Lego Nipper

Legos succes i Asien har vakt international opsigt. I sidste måned kunne The Economist således berette om, hvordan Lego forsøger at uddanne asiatiske børn og forældre til lærende leg med de berømte klodser. Men Mads Nipper afviser, at satsningen på Lego Education i Asien sker med det formål at udbrede kendskabet og forståelsen for Lego og dermed salg af mere Lego.

fantasiland

»Vi har Lego Education mange andre steder. Det er faktisk et marked, som er voksende globalt og satser på en global tilstedeværelse. Men det er ikke sådan, at vi skal ud og positionere os som et læreredskab, og så sælger vi flere politibiler og figurer. Vi har ikke rigtig noget belæg for at sige, at det virker sådan,« siger Mads Nipper.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere