Del : SMS
Berlingske Business

Lego har fået fat i kvinderne

13BUSlego-bizz-for.jpg
Legos topchef, Jørgen Vig Knudstorp, har for alvor fået fat på kvinderne til cheflagene i legetøjsgiganten. Foto: Søren Bidstrup

Efter flere år i kulden rykker kvindelige cheftalenter for alvor frem i geledderne hos Lego. Topchef Jørgen Vig Knudstorp har gjort Legos ansættelsespolitik mere kvindevenlig efter at være blevet skoset offentligt for sin mandeklub.

Artiklen fortsætter under annoncen

Talentfulde kvinder har større succes end nogensinde med at erobre chefkontorerne i verdens største legetøjskoncern, Lego. Kvinderne udgør for første gang 44 procent af Legos nyansættelser og forfremmelser i de to øverste ledelseslag i første halvår af 2015. Det er en rekordhøj andel for Lego og næsten dobbelt så mange kvinder som i 2011, hvor andelen blot var 23 procent.

Den markante fremgang skyldes, at topledelsen har gjort op med flere indgroede vaner, som forhindrede dem i at få kløerne i de mest talentfulde kvinder. Bl.a. erkender Legos øverste chef, Jørgen Vig Knudstorp, i dag, at flere af Legos jobopslag har været for maskuline i sit udtryk, og at Lego dermed selv har været skyld i en del af sit rekrutteringsproblem.

»Der kan være en tendens til, at når en mand skriver en jobannonce, så tænker han på en mand som kandidat og beskriver egenskaber, som manden selv synes er vigtige. Problemet er, at han i den proces måske også er kommet til at skrive en jobannonce, som faktisk var en smule ensidig og betød, at færre kvinder eller folk af anden nationalitet havde lyst til at søge jobbet,« siger Jørgen Vig Knudstorp, topchef i Lego.

Som en direkte konsekvens har Lego gjort sine stillingsopslag mere appellerende for kvinder ved at udskifte ord og ændre på farver og former. Legos egne testresultater viser ifølge Knudstorp, at de nye jobannoncer giver et andet og bredere ansøgerfelt end de gamle jobannoncer.

»Ved at omskrive jobannoncen og redesigne den har vi faktisk kunnet ændre på antallet af personer, og hvem der søger jobbet,« siger Jørgen Vig Knudstorp og tilføjer:

»Det har været interessant at konstatere, hvordan vi ubevidst har indsnævret kandidatfeltet og sorteret folk fra på et alt for tidligt stadie i rekrutteringsprocessen,« siger topchefen.

Jobannoncerne er blot ét eksempel på, hvordan vaner og ubevidste handlinger har ført til en ensidig rekrutteringspraksis i Lego. En anden uheldig tendens i Lego har været ansættelsespaneler, som udelukkende bestod af mænd. Også dette forsøger Lego at gøre op med, og koncernen har i sin senest vedtagne ansættelsespolitik nedfældet en målsætning om, at både mænd og kvinder skal være til stede på Legos side af bordet, når Lego gennemfører jobinterview med kandidater til managerstillinger og højere niveauer.

Legos ambitioner på ligestillingsområdet er også blevet indskærpet over for eksterne rekrutteringsfirmaer, der er blevet pålagt at stille med et bredt ansøgerfelt, når Lego-stillinger skal besættes. Legos egen jobhjemmeside har også vist sig at være for mandsdomineret, og den er blevet redesignet for, at kvindelige ledere bliver bedre fremhævet.

Topchef Jørgen Vig Knudstorp erkender, at det har krævet en stor indsats at gøre op med virksomhedens ansættelsesformer.

»Den eneste måde, som vi har kunnet få diversitet ind i ledelsen på; det har været ved, at vi virkeligt insisterer på, at vi alle skal være bevidste om, hvordan man gør tingene. Det betyder også, at vi har interviewpaneler i dag, som reflekterer diversiteten – hvad enten det er nationalitet eller køn – og at vi træner medarbejderne i at arbejde i og lede teams, der har en mangfoldig sammensætning,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

En god begyndelse

Legos nuværende succes med at få kvinderne frem i geledderne står i skarp kontrast til tidligere. For kun tre år siden bestod Legos øverste ledelse af 22 mænd og nul kvinder, og både internt og eksternt fik topchefen kritik for en forfejlet ansættelsespolitik og manglende udvikling af kvindelige talenter. Flere kvinder følte sig dømt ude på forhånd, og topchef Jørgen Vig Knudstorp beklagede, at det dengang ikke var lykkedes ham at finde en eneste kvalificeret kvinde til den 22-mand store topledelse.

»I den gruppe, jeg kunne plukke i, var der 50-60 mennesker, og jeg prøvede at finde den bedste person til hver af posterne (...) Der var meget få kvinder at vælge imellem,« lød Knudstorps forklaring dengang til Berlingske.

Siden er Legos øverste ledelsesgruppe vokset til at udgøre 26 personer, og i den gruppe er tre kvinder kommet med.

»Det er en god begyndelse,« lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere