Del : SMS
Berlingske Business

Lego giver Barbie bank

Barbie_Mattel_Business
Barbie får baghjul af blandt andre Lego: Mattel skrumper, mens den danske klodsproducent fortsætter fremgangen. Foto:

Verdens største legetøjsproducent sælger mindre og må notere et underskud i årets første kvartal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mattel er formentlig stadig nummer et på listen over verdens største producenter af legetøj, men Lego begynder for alvor at bide amerikanerne i haserne. I regnskabet for første kvartal melder Mattel med mærker som Barbie og Fischer-Price på hylderne om en nedgang i salget og et samlet underskud på 11 millioner dollar eller 60 millioner danske kroner.

Omsætningen faldt fem procent til 946 millioner dollar eller 5,1 milliarder kroner. Det er især den ellers verdenskendte Barbie-dukke, der svigter med et fald på hele 14 procent i omsætning, mens Fischer-Price går seks procent tilbage. En lille trøst er der at finde i en fremgang på fire procent for visse Disney-relaterede produkter.

Lego er familieejet, og uden en fondsbørs og eksterne aktionærer at tage hensyn til kommer der ikke tal for hvert kvartal, men hvis tendensen fra sidste år fortsætter, haler de danske klodser ind på de amerikanske dukker.

Salget fra Billund-koncernen voksede ti procent til 25,4 milliarder kroner, mens Mattels omsætning skrumpede to procent til 36,4 milliarder kroner. Ligeledes amerikanske Hasbro gik tre procent tilbage til 22,9 milliarder kroner, og dermed overtog Lego sidste år andenpladsen på legetøjets verdensrangliste.

Siden 2005 har Lego haft en markant bedre overskudsgrad end de to konkurrenter, og Lego har tre år i træk haft den største indtjening blandt verdens tre største legetøjspoducenter. Sidste år blev det til et resultat før skat på 6,1 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere