Del : SMS
Berlingske Business

Lego går glip af massivt julesalg

pix_lego friends
Legos nye univers 'Lego friends' har skabt stor debat rundt om i verden - specielt i den kønnede debat. Foto:

Butikkerne tørster efter flere æsker af pigeserien Lego Friends, fordi legetøjsvirksomheden op til jul ikke kan følge med efterspørgslen fra piger over hele verden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Juletiden kunne være blevet væsentlig sødere for Lego. Men i stedet for at godte sig, så står Lego - som det også er sket tidligere - i en situation, hvor man har skudt forbi efterspørgslen.

De lyserøde klodser i pige-serien Lego Friends, der først blev udskældt for kønsdiskrimination og siden udviklede sig til det store lokomotiv i legetøjsvirksomhedens buldrende vækstmaskine, hitter fortsat massivt. I så høj grad at Lego må vinke farvel til omsætning i det vigtige julesalg, fordi der ikke er nok Lego Friends-æsker på hylderne. Det skriver Børsen.

"Når man lever i en så sæsonpræget forretning, er det et faktum, vi må leve med. Hvis vi havde ti procent mere kapacitet, ville vi stadig ikke altid ramme rigtigt og undgå, at nogle butikker får udsolgt af visse produkter," siger Mads Nipper, der er Legos koncerndirektør for globalt salg, til Børsen.

Lego

Med Lego Friends har virksomheden for første gang fået et pletskud hos pigerne, og serien æder sig ind på niveauet for hittet Ninjago.

Hos detailkæden Top Toy, der driver Fætter BR-kæden og de danske Toys'r'us-butikker, ærgrer man sig over udsigten til tomme Lego-hylder.

"Vi får løbende varer, men vi får ikke alt det, vi kan sælge. Jeg vurderer, at vi kunne have solgt mellem en tredjedel og en halv gang mere, siger Carsten Nielsen, varedirektør i Top Toy, til Børsen.

Også netbutikkerne, der vinder stadig flere markedsandele på de fysiske butikker, mærker manglen på efterspørgsel. Til gengæld står legetøjsmarkedet som helhed stille, så på trods af den glippede omsætning står Lego til at sluge endnu større markedsandele. I alt venter Lego en omsætning pænt over 20 mia. kroner i år mod 18,7 mia. kroner i 2011.

LegoKjeld_Business

Hos Lego er man ked af at skuffe de mange kunder, der må gå forgæves efter Lego Friends. Man prøver at redde noget af det tabte ved at skrue ned for produktionen af legetøjsfirmaets mere klassiske produkter.

Mads Nipper fra Lego peger dog på, at julesalget er notorisk svært at forudsige.

"Langt over halvdelen af vores salg er nye produkter, som ikke eksisterede 1. januar. Uanset hvor meget vi øver os, bliver altid klogere i løbet af året på, hvad der sælger," siger han til Børsen.

forside_25.10.2012

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere