Berlingske Business

Lego fyrer 380 i Billund

lego
Fyringer rammer LEGO - 380 stillinger nedlægges over de næste år i Billund. Foto:

Den danske legetøjsgigant udflytter en del af produktionen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske legetøjsgigant Lego lukker den del af sin fabrik i Billund, hvor Lego-klodserne i dag dekoreres og pakkes i æsker. Det medfører fyringer. I 2013 vil cirka 75 stillinger blive nedlagt, og i 2014 vil det være cirka 200 stillinger, der nedlægges. Sammenlagt kan antallet af afskedigelser komme op på 380, skriver Lego i en meddelelse.

»Nogle medarbejdere vil måske forlade os ved naturlig afgang, mens andre måske kan få nye kompetencer og finde arbejde andre steder i Lego-koncernen. Men vi kan desværre ikke undgå at afskedige medarbejdere,« siger Jørgen Vig Knudstorp, administrerende direktør i Lego.

Lego oplever i disse år stor salgsvækst, og den forventes tilsyneladende at fortsætte. I hvert fald siger Lego-ledelsen, at den forventer at opretholde det samme antal ansatte i Billund som nu – trods fyringerne. Det er ensbetydende med, at Lego skal ud og hyre nye folk til de funktioner, der fortsat skal høre hjemme i hovedkvarteret Billund.

Fyringerne kommer som følge af koncernens langsigtede strategi, der fordrer pakkerier tæt på kernemarkederne, så koncernen kan sikre en så kort leveringstid som muligt. Det rammer så de medarbejdere i Billund, der sidder med netop dekorering og pakning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen