Del : SMS
Berlingske Business

Lego-familie sætter sig tungt på arven

22BUSkirk1.jpg
For blot et år siden købte Anders Kirk Johansen rettighederne til Modulex, som nu er blevet købt op af Lego-familien med Kjeld Kirk Kristiansen i spidsen og som ikke har planer om at sætte Modulexklodserne i produktion. Arkivoto: Palle Hedemann

Kirbi A/S med Lego-ejer Kjeld Kirk Kristiansen i spidsen har købt nevøens opstartsvirksomhed Modulex, som til manges store skuffelse ikke igangsætter produktion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det siges, at blodets bånd er tykkere end vand.

Men er det også stærkere end magtens og pengenes sødme?

Det spørgsmål har mange stillet sig selv op gennem historiens mange familiefejder, og det er nu igen blevet aktuelt.

Det skyldes, at Dagbladet Børsen i går kunne fortælle, hvordan Lego Juris, der er ejet af Kirkbi A/S, har købt rettighederne til Modulex Brics af Anders Kirk Johansen, nevø til Lego-millardær Kjeld Kirk Kristiansen, som siden 2007 har haft total kontrol med virksomheden og dens varemærker.

Modulex blev opfundet i begyndelsen af 1960erne af Kjeld Kirk Kristiansens far, Godtfred, som også er morfar til Anders Kirk Johansen. Klodserne blev udviklet til ingeniører til modelbyggerier, hvilket de almindelige legoklodser ikke egnede sig til. Senere blev de brugt som planlægningsværktøj i virksomheder og på skilte, men i 2004 stoppede produktionen af klodser helt. Dem ville Anders Kirk Johansen så genoplive – indtil nu.

»Ejerfamilien har ønsket rettighederne til Modulex og derfor købt varemærket. Lego har så vurderet, om det ikke ville give mening at sætte klodserne i produktion ud fra vores nuværende forretningsmodel. Derfor er det ikke planen at sætte Modulex i produktion i den nærmeste fremtid,« siger pressemedarbejder hos Lego, Roar Rude Trangbæk, som ellers ikke ønsker at kommentere yderligere på sagen.

Det er imidlertid kun et år siden, at nevøen Anders Kirk Johansen købte rettighederne til Modulex. Siden har han oparbejdet en fanskare på Facebook på godt 10.000 personer, efter han annoncerede, at de gamle klodser igen ville blive sat i produktion. Netop derfor vakte det onsdag opsigt, at Lego-familien med overtagelsen af Modulex afbrød de store planer om at genoplive klodserne.

KKK

Siden 2007 har Kjeld Kirk Kristiansen haft total kontrol med Lego, efter søsteren Gunhild blev købt ud af firmaet. Hun fik dengang et miliardbeløb med i hånden mod til gengæld at slippe kontrollen med legetøjsfirmaet. Anders Kirk Johansen er hendes ældste søn og udover at være godsejer, har han været direktør i Vejle Boldklub og er nær ven med Kronprins Frederik.

Lego afviser, at købet er et udtryk for en konflikt.

»Hovedårsagen er, at ejerfamilien ønsker rettighederne til det historiske mærke,« siger Roar Rude Trangbæk.

Brugerne på Facebook-gruppen er dog dybt skuffede over ikke længere at kunne få fingrene i klodserne, som har fået stor værdi, siden de gik helt ud af produktion.

»Kjeld, er det ikke lidt kålhøgent og overlegent at ignorere en åbentlys og lukrativ forretningsmulighed?« skriver blandt andet brugeren Peter Gross, mens andre blot skriver »skuffende« og spørger, om de i stedet kan købe klodser fra en testproduktion.

Lego ønsker ikke at uddybe, hvorfor de ikke ser et forretningsmæssigt potentiale i at sætte Modulex-klodserne i produktion. Det lykkedes ikke Berlingske at komme i kontakt med Anders Kirk Johansen, der ikke har ønsket at udtale sig om sagen til Dagbladet Børsen.

PNO

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere