Del : SMS
Berlingske Business

Lego får skatterabat for at skabe job i Østeuropa

lego
Overskrift
LEGO - Billund - Lego fabrikken - Her fra fabrikken på Kløvermarken, hvor LEGO's plaststøberi er. Her de fuldautomatiserede støbemaskine - "robotter" kører rundt og henter / bringer produkter. Foto:
 
 

Lego får 200 mio. kroner i statsstøtte og skatterabat for at bygge fabrikker og skabe job i Ungarn og Tjekkiet. Samtidig lukker Lego en stor del af produktionen i Danmark og nedlægger 380 job.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske legetøjskoncern Lego får skatterabatter og statsstøtte for samlet 200 mio. kroner for at skabe nye arbejdspladser i Ungarn og Tjekkiet. Dokumenter, som ikke tidligere har været fremme i den danske offentlighed, viser, at Legos direktion i perioden 2011 til 2014 er blevet tilbudt million­gaver i form af statsstøtte og skatterabat, da den lovede tjekkiske og ungarske myndigheder at udvide og etablere fabrikker og skabe nye job i Østeuropa – forandringer, som nu er ved at blive ført ud i livet.

Berlingske Business’ research viser, at der er blevet tilbudt statsstøtte i flere omgange for i alt 200 mio. kroner til Lego. Af den samlede pakke udgør direkte støtte og skatterabatter i Tjekkiet alene 168 mio. kroner. Hos Lego ønsker man ikke at stille op til interview om statsstøtten, men koncernen oplyser dog følgende til avisen:

»Jeg kan bekræfte, at vi – ligesom vi vil gøre alle steder, vi ellers driver virksomhed, og der er mulighed for det – har ansøgt jævnfør gældende regler for støtteordninger,« skriver Legos pressechef, Roar Trangbæk, til Berlingske og oplyser, at Lego »principielt« ikke ønsker at sætte beløb på, hvad koncernen har modtaget af støtte fra Østeuropa.

lego

Stigende antal arbejdsplader til Tjekkiet

Statsstøtten fra Østeuropa er kontroversiel, fordi den er tildelt stort set samtidig med, at Lego-ledelsen besluttede at flytte arbejdspladser ud af Danmark. Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp offentliggjorde i februar 2013, at 380 produktionsjob skulle nedlægges i Billund, fordi afdelingen for dekorering, samling og pakning af klodser skulle flyttes fra Danmark til Tjekkiet og Ungarn. Flytningen blev begrundet med, at afdelingen skulle ligge tættere på Legos »kernemarkeder«.

Lego nævnte ikke i sin pressemeddelelse, at koncernen kort forinden var blevet tilbudt statsstøtte fra Tjekkiet og Ungarn for at skaffe hundredvis af arbejdspladser til underudviklede regioner i de to lande. Men arbejdspladser er der i høj grad kommet hos Lego i de to lande på det seneste, efter at statstøtten er blevet tilbudt.

Antallet af Lego-arbejdspladser i Tjekkiet er alene fra 2013 til 2015 vokset fra 1.200 til 2.000. En tjekkisk produktionsarbejder kan typisk ansættes for 7.000 kroner om måneden, og i Ungarn er lønnen lavere.

Lego ønsker ikke at oplyse, hvilke krav koncernen har skullet opfylde for at få udbetalt statsstøtten på de 200 mio. kroner. I stedet henviser Lego til de østeuropæiske myndigheder, da avisen spørger om uddybende oplysninger.

Fra CzechInvest i Tjekkiet lyder det, at Lego har fået tilsagn om støtte i 2011 på 131 mio. kroner og i 2014 på 37 mio. kroner. I begge tilfælde vil Lego ifølge CzechInvest få udbetalt det fulde beløb i statsstøtte, hvis koncernen skaber 600 arbejdspladser og samtidig investerer mere end 136 mio. kroner, hvoraf mindst halvdelen skal investeres i maskiner.

Lego har allerede fortalt offentligheden, at koncernen har investeret et betydeligt større beløb i den tjekkiske fabrik, og med Legos tocifrede vækstrater er det sandsynligt, at antallet at arbejdspladser i Tjekkiet vil fortsætte med at stige i 2015.

LEGO

Skuffelse i fagbevægelsen

Lego har oplevet stor succes internationalt og øget både omsætning og indtjening betragteligt de seneste år og er i dag den bedst indtjenende legetøjskoncern i verden. I 2014 opnåede Lego et overskud på 9,5 mia. kroner før skat og udbetaler i den forbindelse 4,5 mia. kroner til Legos ejerfamilie. I den danske fagbevægelse er der skuffelse over, at Legos ejere og ledelse ikke har gjort mere for at fastholde de 380 produktionsjob i Danmark.

»Det ærgrer mig, at en af landets bedste arbejdspladser har ladet sig lokke til at udflytte så mange produktionsjob, som vi har brug for i Danmark. Men det er vigtigt at pointere, at det er landenes regeringer, der har ansvaret for at skabe ordentlige rammer for virksomheder, og det bør man efter min mening ikke gøre ved at give konkurrenceforvridende statsstøtte,« siger Lizette Risgaard, næstformand i LO.

Hun mener, at EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, bør undersøge, om den gældende lovgivning er stram nok, og om EU-landene overholder den, når de giver statsstøtte i bytte for job. Også Socialdemokraternes europaparlamentariker Jeppe Kofod mener, at EUs regler bør strammes for at undgå lignende tilfælde fremover.

Det er ikke første gang, at tildelingen af østeuropæisk statsstøtte giver kritik af en dansk virksomhed. Tilbage i 2010 fik Danfoss-familien kritik af både fagbevægelsen og politikere for en manøvre, som mindede om Legos. Datterselskabet Sauer-Danfoss havde fået både EU-midler og støtte fra den polske stat for at skaffe 270 arbejdspladser til Polen. Stort set samtidig blev 150 ansatte fyret fra fabrikken på Als i Sønderjylland.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere