Berlingske Business

Lego er verdens største legetøjsfirma

Lego er verdens største legetøjsfirma - 1
Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp havde endnu en gang grund til at have et stort smil på læberne, da koncernen torsdag præsenterede et imponerende halvårsregnskab, som viste, at de danske Lego-figurer spurter fra Barbie hos verdens tidligere nummer et inden for legetøj, amerikanske Mattel. Arkivfoto: Henning Bagger Foto:

Med et gyldent regnskab spurter Lego fra amerikanske Mattel og er nu klodens største legetøjsfirma. Tilmed tjener Lego markant mere end sine konkurrenter, og Lego kan med nye produkter og nye markeder udbygge førerpositionen.

Verdens største legetøjskoncern ligger nu i postnummer 7190, Billund.

Det står klart efter et nyt guldrandet halvårsregnskab fra den danske legetøjskoncern, hvori Lego fortæller om 11 procent vækst og fremviser en toplinje på i alt 11,5 milliarder kroner. Dermed stormer Lego forbi verdens hidtidige nummer ét på legetøjsmarkedet den amerikanske Barbie-producent Mattel, hvis omsætning dykkede med syv procent i første halvår 2014 og landede på 10,9 milliarder kroner.

Legos præstation på verdens legetøjsmarked bliver endnu mere iøjnefaldende af, at det danske legetøjsfirma også er suverænt bedst til at tjene penge. Mens amerikanske Mattel leverede et samlet overskud på 93 millioner kroner, var Legos overskud 30 gange større. Der landede dette halvår 2,7 milliarder kroner på bundlinjen hos Lego – vel at mærke efter skat. Det svarer til en overskudsgrad på 23 procent, hvilket er usædvanligt højt i industrien. Hvis man beregner overskudsgraden på baggrund af Legos drifts- resultat, er den helt oppe på 32 procent, hvilket kun ganske få virksomheder i Danmark som Novo Nordisk og Pandora kan konkurrere med.

Gør klar til mere vækst

Førerpositionen som verdens største legetøjsfirma får dog ikke Legos ledelse til at hvile på laurbærrene. Tværtimod. Blikket er rettet mod yderligere vækst, og det er der gode muligheder for. Legos finansdirektør, John Goodwin, fortæller til Berlingske, at intens produktinnovation, globalisering og brobygning mellem fysisk og digital virkelighed er tre afgørende faktorer, som kan sikre Legos yderligere fremgang i den kommende tid.

»Vi skal fortsætte med at være innovative. 60 procent af vores produkter er nye hvert år, og det skal vi blive ved med at sikre. Vores evne til at skabe nye produkter er selve hjertet i vores succes,« siger John Goodwin.

Tilmed kan Lego hente yderligere vækst, hvis koncernen kan overføre sin succes fra Europa og USA til Asien, Latinamerika og Afrika.

»Vi er meget fokuserede på globalisering og på at få vores produkter ud i flere forbrugeres hænder. Vi har i dag relativt set meget forretning i USA og Europa, mens vi i andre store dele af verden er underrepræsenteret. Det gælder i Asien, Latinamerika og Afrika, og det er der, hvor der bliver født flest børn. Så vi skal fokusere meget mere af vores energi i den del af verden den kommende tid,« siger John Goodwin.

Han mener også, at Legos evne til at bygge bro mellem gammeldags leg med legoklodser og nye muligheder i den digitale verden er afgørende vigtig for Legos succes fremover.

»Vi er meget fokuserede på den digitale evolution og på at sikre, at vi hele tiden er relevante for børn. Vi tror stadig 100 procent på vores byggeklodser i den fysiske verden, men vi tror også, at vi kan skabe produkter digitalt, som kan bruges i samspil med klodserne og derved hele tiden gøre klodserne relevante for forbrugerne,« siger John Goodwin.

Udvidelser på fabrikker

Legetøjskoncernens markante salgsfremgang betyder travlhed på Legos fabrikker, hvor koncernen har sat gang i flere byggeprojekter. I Europa har Lego udvidet sin fabrik i Tjekkiet, og i marts har koncernen indviet en ny fabrik i Nyíregyháza i Ungarn. I Monterey i det nordlige Mexico er Legos fabrik også vokset. En udvidelse her blev færdiggjort i juni, og den forventes af skabe flere end 1.000 nye arbejdspladser.

I Kina tog Lego i april første spadestik til en helt ny fabrik, og Lego har også for kort tid siden indviet et nyt kontor i Shanghai, som bliver et af fem globale kontorer for Lego Koncernen.

»Vi har investeret, og vi vil fortsætte med at investere væsentlige ressourcer med henblik på at globalisere virksomheden yderligere, hvilket er en forudsætning for vores fremtidige evne til ikke alene at skabe gode Lego-oplevelser for børn i hele verden, men også til at opbygge en kulturelt mangfoldig organisation, hvor vi kan tiltrække og udvikle globale talenter. I sidste ende er det dette, der vil sikre Lego-koncernens fremtidige succes,« fortæller Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp i en skriftlig meddelelse.

Han skabte så sent som for et halvt år siden overskrifter, da han offentliggjorde, at Lego spreder sin koncernledelse ud på flere lande, så kun cirka halvdelen af den 25 mand store ledelse fremover sidder i Billund.

Ifølge Knudstorp er beslutningen truffet for at få bedre adgang til klodens mest talentfulde chefer.

Legos fem globale hovedkontorer ligger nu i London, Singapore, Shanghai, Connecticut – og i danske Billund.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen