Del : SMS
Berlingske Business

Lego-chefen er blevet kvindernes mand

FILE GERMANY ECONOMY LEGO
Foto:

Legetøjskoncerns metoder kan inspirere andre, lyder det fra DI, der roser Jørgen Vig Knudstorp for at have fået Legos ligestillingspolitik på ret kurs.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det klingede en anelse hult, da Jørgen Vig Knudstorp efter at være blevet udpeget af regeringen og DI som »ambassadør for flere kvinder i ledelse« i en stor ledelsesrokade placerede 22 mandlige chefer og ikke én eneste kvinde i laget under sig i 2011. Samme år dykkede andelen af nyansatte og forfremmede kvinder i Legos to øverste ledelseslag til 23 procent, og Lego-bossen så sig nødsaget til at nedjustere sin målsætning på området fra 35 procent til blot 30 procent kvinder.

13BUSlego-bizz-for.jpg

Koncernchefens pæne ord om ligestilling og mangfoldighed var blegnet i realiteternes verden, hvor han ikke kunne finde kvinderne til de tunge poster i koncernen. Kritikken fra kommentatorer og kvindesagsforkæmpere var hård dengang, og flere undrede sig højlydt over, hvorfor Knudstorp havde fået titlen som kvindeambassadør, når han åbenbart stødte kvinderne fra sig. Men knap fire år senere er billedet forandret, og Lego-chefens præstation vækker i dag anerkendelse.

»Det er en meget imponerende fremgang, som Lego har præsteret på det seneste, og Lego ligger virkeligt flot i forhold til andre danske virksomheder med sine 44 procent. Det er udtryk for, at Lego har haft en stærk politik på området og leveret varen med konkrete initiativer,« siger Charlotte Rønhof, underdirektør i DI.

jens chr.

Legos nye og mindre maskuline jobannoncer kan inspirere andre danske virksomheder til at følge trop, vurderer hun.

»Det er et fremragende eksempel på, hvad det betyder at være bevidst om, hvordan man rekrutterer. Selv små ting, som man ikke troede betød så meget, kan gøre en forskel, og det er utroligt vigtigt, at der er en bevidsthed om mekanismerne i virksomhederne, og at man er villig til at forholde sig til den viden, som findes derude,« siger Charlotte Rønhof.

»Det handler jo om at få den størst mulige talentmasse frem, og det er overordentligt ærgerligt, hvis der sidder virkeligt dygtige kvinder, som ikke søger eller kommer i betragtning, fordi annoncerne ikke appellerer, eller fordi virksomheden på andre måder støder kvinderne bort i et rekrutteringsforløb,« siger hun.

WATERLOO-ANNIVERSARY/

Barren hæves

Som konsekvens af de seneste års fremskridt på området hæver Lego-ledelsen nu målsætningen. Når der fremover ansættes personer til de to øverste ledelseslag, er det ikke længere 30 procent, men minimum 40 procent af stillingerne, som skal besættes af kvinder. De omtalte ledelseslag talte 532 personer i 2014, oplyser Lego, og således har legetøjskoncernen foreløbig kun holdt sig selv og omverdenen fast på udviklingen i virksomhedens top. For at sikre succes længere nede i systemet vil Lego fra næste år også offentliggøre, hvor stor en andel kvinder der bliver rekrutteret til chefstillinger længere nede i systemet.

Lego-ledelsen har også lagt sig fast på, at ambitionerne skal øges gradvist de næste fem år, og virksomheden har som sit »ultimative mål«, at der skal være fuld mangfoldighed i hele organisationen i 2020.

Face of beautiful woman on the background of business people

I december 2012 blev der indført regler om måltal og politik for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen i danske virksomheder. Det betød, at de cirka 1.200 største virksomheder i Danmark i dag skal opstille måltal for andelen af det underrepræsenterede køn i deres øverste ledelsesorgan. Virksomhederne skal også udarbejde en politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn på virksomhedens øvrige ledelsesniveauer. Formålet med reglerne er at skabe reel fremgang i antallet af kvinder i virksomhedernes ledelse.

Til gengæld er der i Danmark ingen krav om, at virksomheder modsat andre lande skal overholde bestemte kvindekvoter i deres bestyrelse. Hos DI er vurderingen, at »den danske model« er mere fleksibel og har haft en positiv indvirkning på situationen.

»Det, at man har bedt de største virksomheder om at redegøre for sin politik på området, har helt sikkert betydet, at der er kommet større fokus på emnet og større bevidsthed om, hvordan man kan gøre en forskel,« siger underdirektør i DI Charlotte Rønhof og tilføjer:

»Der har helt sikkert også været nogle ledelser, som er vågnet op og har måttet forholde sig til spørgsmål, som de tidligere måske ikke lige havde tænkt på var en rigtig god idé at få på dagsordenen.«

USA CINEMA

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere