Del : SMS

Lego-chef ligeglad med sænkning af selskabsskat

Det er langt fra afgørende for Lego-koncernens fremtid i Danmark, om regeringen i den kommende konkurrenceevnepakke vælger at sænke selskabsskatten fra de nuværende 25 procent til eksempelvis det svenske niveau på 22 procent.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er langt fra afgørende for Lego-koncernens fremtid i Danmark, om regeringen i den kommende konkurrenceevnepakke vælger at sænke selskabsskatten fra de nuværende 25 procent til eksempelvis det svenske niveau på 22 procent.

Det mener Jørgen Vig Knudstorp, administrende direktør i Lego, der torsdag kunne fremlægge et rekordstort overskud på 5,6 mia. kr. for 2012.

Regeringen fremlægger i næste uge sin såkaldte konkurrenceevnepakke, der skal sætte gang i væksten og jobskabelsen i Danmark. Her har sænkelsen af selskabsskatten været fremhævet som et centralt element, der skal gøre det attraktivt at drive virksomhed i Danmark og dermed øge antallet af arbejdspladser.

Men i Lego har ejerne allerede for længst besluttet at koncernen skal have sine primære aktiviteter i Danmark.

- Det er en beslutning, der er truffet, og den tror jeg ikke vil blive ændret af sænkningen af selskabsskatten i Danmark, men det kan have betydning for mange andre virksomheder og nyetablering af arbejdspladser andre steder, forklarer Jørgen Vig Knudstorp til DR.

Hvad er det så for nogle rammevilkår, der skal være bedre i Danmark ?

- Det er rigtig mange ting. Det er afgørende i et land som Danmark, hvor lønnen naturligt er høj, at vi har en ekstremt dygtig og veluddannet arbejdskraft. Det vil sige, at man må kigge på betingelserne for opgradering af arbejdskraften og dygtiggørelsen af arbejdskraften hele tiden, svarer Lego-direktøren.

Men du tænker ikke, at selskabsskatten er et af de steder, man kan sætte ind, som vil have betydning?

- Jo, det kan jeg sagtens forestille mig, men hvis jeg taler med afsæt i Lego, så er det ikke noget, der er en afgørende faktor for os. Men jeg tror, ja, i nyetableringen af arbejdspladser og etableringen af nye virksomheder, der vælger at flytte hertil og investere i landet, så er det helt givet en faktor, for det påvirker det endelige cash-flow, konstaterer Jørgen Vig Knudstorp over for DR.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere