Del : SMS
Berlingske Business

Lego-chef: Lego er en universel idé, ikke kun dansk

Lego Nipper
Overskrift
Legos marketingdirektør Mads Nipper har det fint med, at folk i udlandet ikke ved, at Lego er dansk. Foto:
 
 

Et Dannebrogsflag eller en kongekrone på Legos æsker har ikke særlig stor værdi for Lego Koncernen. Vi er stolte af at være danske, men vi kommer aldrig til at markedsføre os som et dansk selskab, siger selskabets marketingdirektør og medlem af koncernledelsen, Mads Nipper.

Artiklen fortsætter under annoncen

Legos øverste ansvarlige for markedsføring, Mads Nipper, der også sidder i selskabets koncernledelse, fastholder i et interview med Business.dk, at Lego som virksomhed nok er dansk, men Lego er en universel ide. Derfor spiller selskabet ikke på det dansk i markedsføringen.

Hvordan bruger Lego Danmark i markedsføringen i udlandet?

»Vi er stolte og glade over at være danske, men det er ikke noget, vi bruger i markedsføringen. Vi ser det sådan, at Lego i princippet er en universel idé, som er nøjagtig lige så relevant og udviklende for børn i Seoul, München og New York. Vi har aldrig markedsført os som et dansk selskab, og det kommer vi heller ikke til.«

copenhagen

Hvordan har du det med, at mange i udlandet ikke ved, at Lego er dansk?

»Jeg har mødt mennesker rundt om i verden, som siger, jamen er Lego ikke en fantastisk kinesiske eller amerikansk opfindelse, og i Tyskland er der mange, der tror, fordi vi har været der i så mange år, som siger, jamen Lego, det er da tysk. Det har vi slet ingen problemer med. Vi synes det er fint, at mennesker rundt omkring tager idéen til sig.«

fantasiland

Ville det lige frem være hæmmende for Jer, hvis I satte et Dannebrogsflag på æsken?

»Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror bare ikke nødvendigvis, at det har nogen særlig stor værdi. Vi lægger ikke skjul på, at vi er danske, og når vi for eksempel deltager i Expo-udstillingerne, er vi på den danske pavillion, lige som medlemmer af Kongehuset har åbnet nogle af vores events. Så det er ikke sådan, at vi på nogen måde lægger skjul på at vi er danske, men det er ikke en aktiv del af vores markedsføring.«

Kunne I så finde på at sætte Dannebrog eller en kongekrone på Lego-æskerne for at hjælpe med at markedsføre Danmark i udlandet?

»Det ærlige svar er nej. Vi betragter ikke os selv som markedføringsredskab for Danmark. Vi er rundt omkring og gør alt, hvad vi kan for at være en anstændig samfundsborger i Danmark og i øvrigt yder et fornuftigt bidrag. Men vi har ikke aktivt inde i vores overvejelser at gøre noget ekstra for at markedsføre Danmark via vores produkter.«

lego

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere