Del : SMS
Berlingske Business

Lego bliver udfordret af Barbie

LegoFriends2_Business
»Lego Friends« får frygtindgydende konkurrence fra Barbie og Mega Bloks. Foto:

Legos dominans på markedet for byggeklodser bliver udfordret af verdens største legetøjsproducenter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Legos solide fundament af primærfarvede plasticklodser rystes nu af konkurrenterne, der har rettet store angreb direkte ind i Legos kernemarked, efter Lego kun fortsætter med at vokse.

I USA voksede Lego med 26 procent sidste år, og det er ottende år i træk, at Lego leverer tocifrede vækstrater i USA, skriver Børsen. Det har fået konkurrenterne til at lancere nyt konstruktionslegetøj, som tilmed passer sammen med de originale Lego-klodser.

Legos største konkurrent, det canadiske Mega Bloks, har indgået et samarbejde med verdens største legetøjsproducent Mattel. De fremviste på legetøjmessen Toy Fair i New York i sidste uge deres bud på et våben, der kan pille Lego fra hinanden.

Mattel har Barbie og Mega Bloks har klodserne. Til sammen har de skabt et Barbie-univers af byggeklodser, ikke meget ulig Lego Friends, som var Legos store satsning til piger sidste år, skriver Børsen.

Også konkurrenten Hasbro, verdens næststørste legetøjsproducent, har lanceret serien Kre-O, som et spin off på firmaets Transformer-univers.

Begge konkurrenternes klodser er prissat lavere end Lego, og for Lego er Mega Bloks lige nu den største trussel, skriver Børsen. Lego omsætter nu for 7,5 milliarder kroner i USA, og vækstraterne her kan give et fingerpeg om Legos regnskab, som kommer på torsdag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere