Del : SMS

Lego år efter år: Vi løber tør for klodser

asdad
Lego frygter endnu en gang, at de ikke kan følge med efterspørgslen i julen. Arkivfoto. Foto:

Når dagene bliver korte og bladene falder af træerne er det tid til en tradition i dansk erhvervspresse: Historien om LEGO, der frygter at alt er udsolgt til jul.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var engang en berømt legetøjsproducent, der boede i en lille by ude på landet. Her byggede man klodser af plast, og hvert år, når sommeren gik på hæld, blev klodserne puttet i æsker og sendt til legetøjsbutikkerne i det ganske land.

Men ak, ofte var der alt, alt for mange artige børn, der ønskede sig klodser at lege med til jul. Så selvom de flittige folk i legetøjsproducentens værksted knoklede det bedste, de havde lært, kunne de dårligt følge med.

Og sådan gik det til, at LEGO år efter år måtte gå julen i møde med frygt for at skuffe de glade børn.

Lego

12. december, 2005: LEGO kan ikke følge med salget

»I Danmark har vi solgt markant mere, end både vi og ikke mindst butikkerne havde regnet med. Vi har i Danmark vækstrater på tocifrede procentsatser i forhold til sidste år. Det samme billede er der generelt rundt om i verden,« siger Jens-Peter Poulsen, direktør i LEGO og salgsansvarlig for Danmark, Skandinavien og Benelux-landene, til Jyllands-Posten.

26. oktober, 2006: Lego må melde udsolgt før jul

»Vi er nødt til at melde udsolgt af flere produkter i Duplo, Lego City, Star Wars, Lego Technic. Vi vil hellere holde de løfter, vi har afgivet, end løbe efter enhver mulighed for at sælge mere,« siger daværende koncerndirektør i Lego, Mads Nipper, til Børsen.

1. august, 2007: Lego risikerer at skuffe jule-kunder igen

»Star Wars-produkterne sælger vi betydelig mere af end ventet,« siger koncerndirektør Iqbal Padda til Jyllands-Posten.

2008: Ingen julehistorie

27. oktober, 2009: Lego venter ny rekord i julesalg

Dansk detailhandel venter et julemareridt, men ikke Lego, der melder om en stigning i salget på 23 pct. i forhold til samme periode af 2008.

9. september, 2010: Lego tæt på at løbe tør for klodser

»Trods en firedobling af investeringerne i ny kapacitet kan produktionen simpelthen ikke holde trit med det høje væksttempo. I værste fald risikerer nogle Lego-fans at kigge forgæves under juletræet,« skriver Børsen.

11. oktober, 2011: Lego-nedtur på luksusklasse

Krisen tynger dansk detailhandel, men Lego holder stand. Ingen fare for udsolgt i julen, men til gengæld holder klodsproducenten sig fra tilbagegang, skriver Jyllands-Posten.

2. november, 2012: Lego går glip af massivt julesalg

»Når man lever i en så sæsonpræget forretning, er det et faktum, vi må leve med. Hvis vi havde ti procent mere kapacitet, ville vi stadig ikke altid ramme rigtigt og undgå, at nogle butikker får udsolgt af visse produkter,« siger Mads Nipper, Legos daværende koncerndirektør for globalt salg, til Børsen.

2013: Ingen julehistorie

8. november, 2014: Lego melder udsolgt inden jul

»Vi beklager at måtte meddele, at vi fra dags dato desværre ikke kan garantere levering af nye ordrer frem mod årsskiftet,« lyder det fra Lego.

Og dette år er naturligvis ikke anderledes

21. august, 2015: Der bliver Lego-løs jul i mange små butikker

Allerede i august kunne man læse de første historier om, hvordan små legetøjsbutikker frygter at gå glip af tilstrækkeligt med Lego-æsker til julehandlen.

2. september, 2015: Salgssucces truer med at påvirke Legos julesalg

Legos salg går strygende. Faktisk så godt, at man igen i år frygter ikke at kunne følge med efterspørgslen i julehandlen.

21. oktober, 2015: Lego løber tør for klodser inden jul

Nu er den god nok: Lego har svært ved at følge med sin egen succes og er tvunget til at melde udsolgt på en række ordrer op til jul – de kan simpelthen ikke nå at producere klodser nok.

Men traditionen kan blive brudt. Lego har nemlig annonceret massive investeringer i fabriksfaciliteter i Danmark, Ungarn og Mexico samt jagten på op til 4.750 nye medarbejdere.

Og de byggede lykkeligt til deres dages ende.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere