Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Lauritz.com leverer skuffende regnskab med faldende omsætning

Mandag: Lauritz.com
Auktionshuset Lauritz.com må se omsætningen dale til 220 millioner for 2016 sammenlignet med året før. Nye initiativer er på vej for at styrke omsætningen og indtjening, lyder det fra ledelsen. Foto:

Auktionshuset Lauritz.com må se omsætningen dale til 220 millioner for 2016 sammenlignet med året før. Nye initiativer er på vej for at styrke omsætningen og indtjening, lyder det fra ledelsen.

Auktionshuset Lauritz.com måtte se omsætningen falde med fem mio. kr. eller 2,5 pct. til 220 mio. kr. i 2016, trods et stabilt auktionssalg, mens driftsindtjeningen (EBITDA) endnu en gang satte rekord med 46,3 mio. kr. Det er en vækst på ti pct.

Faldet i omsætningen er i regnskabet tilskrevet fald i indtægter fra engangsbetalinger ved salg af partnerskabsaftaler.

Alligevel er auktionshuset ledelse skuffet over resultatet.

25BUSBengt-Sundstroem-14302.jpg

Det fremgår af det netop offentliggjorte årsregnskab 2016.

»Trods en stabil auktionsomsætning, den højeste EBITDA nogensinde, er manglen på vækst i auktionsomsætningen og en lavere profitabilitet end ventet for hele året 2016 skuffende,« skriver CEO Mette Rode Sundhstrøm fra Lauritz.com i forbindelse med årsregnskabet.

Lauritz.com nedjusterede allerede i januar forventningerne til vækst i driftsindtjeningen fra hidtidige 20 til 40 pct. til ti pct.

For at skabe fornyet vækst og øge indtjeningen har Lauritz.com allerede søsat aktiviteter og lover, at der kommer flere i løbet af foråret.

Omkostningerne er kommet under lup, og en række besparelser er allerede gennemført, heriblandt er 15 pct. af virksomhedens medarbejderstab i hovedkvarteret blevet fyret.

24BUSMette-Rode-192818.jpg

Derudover vil Lauritz.com på det overordnede plan fremover øge fokus på at sælge brugte kvalitetsemner, og have mindre fokus på peer-to-peer-salg og brugte produkter af mindre værdi. Det sker for at øge såvel omsætning som indtjening.

Laurtiz.com vil blandt andet fortsætte sin ekspansion ved at opkøbe fysiske auktionshuse og omdanne dem til online-auktionshuse, ligesom virksomheden vil fortsætte med at vokse ved hjælp af partnerskaber.

En stor del af finansieringen af Lauritz.com, som blev noteret på vækstbørsen i Stockholm sidste år, stammer fra en obligationsgæld på nuværende 242 mio. kr. Der er knyttet en række krav til obligationslånet, heriblandt at gælden ikke må overstige driftsindtjeningen med mere end fire. Ifølge årsregnskabet var ratioen ved udgangen af december 2016 på 3,10.

titel

I 2017 forventer Lauritz.com vækst i nettoomsætningen, ligesom selskabet forventer, at driftsindtjeningen, EBITDA, igen får momentum og vil vokse med 20-25 pct.

Lauritzen-aktien stiger mandag formiddag med godt ti pct. på baggrund af regnskabet.

Ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet, skyldes stigningen, at ledelsen har gennemført besparelser sammenholdt med, at selskabet lover at øge fokus på kvalitets-antikviteter frem for billige brugte ting.

Endelig spiller det ifølge Per Hansen ind, at Lauritz.com fra 15. februar har hævet købersalæret fra 20 til 22,5 pct., hvilket fremgår af selskabets hjemmesider.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen