Del : SMS

Lauritz.com-boss: Vi er klar til næste skridt

lauritz
Foto:

Efter knap 20 år med uafbrudt vækst er Lauritz.com klar til næste skridt. En børsnotering eller en større investor er et af flere scenarier, fortæller auktionshusets grundlægger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er vel efterhånden svært at sige Lauritz uden at tilføje et lille .com i samme sætning.

Allerede tilbage ved årtusindskiftet, hvor danskerne fortsat bevægede sig forsigtigt og tvivlende rundt i internettets begrænsede univers, stod Lauritz.com klar med deres bud på et digitalt auktionshus. Selskabet blev født med digitaliseringen, og man har sejret sammen med den. Omsætningen er vokset fra 20 millioner om året i de indledende år til at krydse den mytiske milliard i seneste tilgængelige regnskab.

Torsdag erklærer selskabets stifter, Bengt Sundström, sig parat til at vokse yderligere, og til den øvelse er der brug for flere midler. En børsnotering er en af flere scenarier, der optræder på tegnebrættet.

LAURITZ.COM

»Vi har lige startet processen, og alle muligheder er åbne. Vi har ikke lagt os fast på noget,« siger Bengt Sundstrøm.

Det er et konkret ønske om at komme ind på auktionsmarkedet i lande som England og Tyskland, der har skærpet behovet for midler.

»Vi har nogle spændende muligheder ude i den store verden, og til det har vi brug for midler. Det kan være en børsnotering, en kapitalfond eller institutionel investor. Vi er åbne for alt,« lyder det fra Bengt Sundström.

Udmeldingen ligner umiddelbart den største strategiske satsning fra firmaet, siden man i 2014 købte Stockholms Auktionsverk, verden største auktionshus. Og succesen med det køb er da også en årsagerne til, at man nu er parate til næste skridt, siger Bengt Sundström.

»I et år har vi drevet det og fået afledt synergier fra det. Lokalt har de firedoblet deres omsætning, det har været en god proces, som vi er lykkedes med, og nu har vi fået flere muligheder ude i den store verden, blandt andet i England, og det har vi brug for penge til,« siger Bengt Sundström, der også nævner det tyske marked som interessant.

»Vi vil fortsætte med at vokse, det er det vigtigste,« siger han.

pix-lauritz

Såfremt det skulle ende med en børsnotering, har man endnu ikke lagt sig fast på nogens specifik børs, men Bengt Sundström gentager mantraet om, at man »er åben for alle muligheder«.

I løbet af de sidste 15 år er det lykkedes onlinesiden at vokse sig til Nordens største auktionshus og består af 26 huse i Danmark (13), Sverige (8), Tyskland (3), Norge (1) og Belgien (1). I 2015 lykkedes det i løbet af de første ni måneder at hæve omsætningen med 71 pct. til 154 millioner kroner.

Prins Joachim og prinsesse Marie holder barnedåb i Møgeltønde

Et samlet regnskab for 2015 er endnu ikke offentliggjort, men ved udgangen af september havde man omsat for varer for i alt 772 mio. kr. på de forskellige auktioner, og et kvalificeret gæt kunne derfor være, at man for hele året er landet omkring en milliard kr.

I 2014 landede man på 1,047 milliarder kroner.

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere