Del : SMS
Berlingske Business

Lars Larsen holder sig væk fra børsen

pix-Lars_Larsen_biz
Foto:

INTERVIEW: "På børsen går der panik i tingene," mener grundlæggeren af Jysk, Lars Larsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Dét at skulle stå til ansvar for én person og ikke en kreds af aktionærer, det har jeg mærket er en god ting. Man får et bedre arbejdsklima, man får et bedre forhold til sine medarbejdere – og omvendt."

Sidste år blev smykkefirmaet Pandora børsnoteret med stor succes - og så gik luften ud af ballonen. Hvad gik galt efter din mening?

"Det skal jeg ikke blande mig i. Jeg konstaterer bare, at ham, der fik ideen og byggede selskabet op, han går og køber en masse aktier op nu, så han tror altså fortsat på virksomheden," siger Lars Larsen.


Danmark skraber bunden i iværksætterlyst



"På børsen går der panik i tingene. Folk er bange for deres penge, og når der så kommer dårlig omtale, styrter de ud af det, koste hvad det koste vil. Så kan den gamle stifter sidde og opkøbe aktier til en billig pris, fordi han stadigvæk tror på sin virksomhed, og det synes jeg er fint."

”Mærsk Mc-Kinney Møller går også ud og opkøber lidt af sine egne aktier fra tid til anden, og det samme gjorde Niels Martinsen fra I.C. Companys, da det gik dårligt. Man ved jo, hvad ens virksomhed er værd, men det ved investorerne  ikke, så lige så snart pressen siger "buh!", går der panik i foretagendet," siger Lars Larsen.

Du har tidligere sagt, at Jysk nok på et tidspunkt skal have en professionel bestyrelse med folk udefra. Er det noget, du har aktuelle planer om?

»Jo, men det er nok mere, når jeg trækker mig tilbage – hvis det sker engang. Som eneejer kan jeg heldigvis selv sætte tempoet, og så længe det er sjovt, fortsætter jeg. Og så længe virksomheden går godt, kan jeg ikke se, hvad vi skal have en forstyrrende bestyrelse  til. En bestyrelse vil jo for at vise sit værd lave en masse tiltag, som kan blive et forstyrrende element. Så længe virksomheden er en stor succes, skal man ikke begynde at lave om på det. Så vi fortsætter med gammel-tante bestyrelsen nogen tid endnu," fastslår Lars Larsen.


Bestyrelserne har taget magten i dansk erhvervsliv



Han er overbevist om, at købmandskab bliver dét, Danmark skal leve af i fremtiden.

"Ja, det har vi kunnet leve af i flere hundrede år, og det mener jeg også, at man skal fremadrettet. Vi har ikke selv så mange råstoffer i Danmark, så vi har altid købt og solgt. Derfor er det også alt for sent, at det kommer ind i skolerne, for det kan være svært at bestemme sig for noget, man aldrig har prøvet, så hvorfor ikke lave nogle små købmandsbutikker ude omkring i skolerne? Danskerne er gode købmænd, men vi skal have nogle flere af dem."

Føler du ligefrem, at købmandsfaget er ugleset?


"Ja, det føler jeg. Det er nok noget af det laveste på rangstigen at være butiksansat – med kassedamerne på den nederste hylde og så opad. Men det er også mulighedernes legeplads for dem, der brænder for det. I Jysk har vi for eksempel mange »papdrenge«, der er blevet både butiks- og landechefer," siger Lars Larsen om de unge knægte, der indleder deres karriere i den jyske koncern med at hjælpe til med forefaldende arbejde.



Omverden gør danskerne fattigere


Lars Larsen frygter ikke globaliseringen:


"Nej, tværtimod. Det er en kæmpe fordel for Danmark. Vi er den lille speedbåd, der kan manøvrere i ethvert farvand frem for Tyskland og USA – de store tankere – der skal bruge ufatteligt lang tid på at vende. Og det er altså kun 5,5 millioner danskere, der skal sælge til hele verden med 5,5 millarder mennesker. Det er så nem en opgave.«


Læs stort interview med Lars Larsen i Business Søndag

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere