Berlingske Business

Kulturhovedstad sender turisme på rekordkurs i Aarhus

Royal Princess - 2017011914133
36 krydstogtskibe ventes at anløbe havnen i Aarhus i år, og det er ny rekord. Turistdirektør mener, at kulturbyåret er en stor del af forklaringen på den stigende interesse for at opleve Aarhus. Scanpix/Kim Haugaard

Titlen som kulturby har ifølge turistdirektør en stor del af æren for, at Aarhus har udsigt til turistrekord.

Artiklen fortsætter under annoncen

København. Når Aarhus lørdag aften springer ud som europæisk kulturhovedstad, er det samtidig begyndelsen på et rekordår for byens turisterhverv.

- Det bliver et rekordår for turismen i Aarhus. Vi har været på en god vækstrejse, men der er ingen tvivl om, at vi slår alle rekorder i 2017, siger direktør Peer H. Kristensen, Visit Aarhus.

Aarhus er udnævnt som europæisk kulturhovedstad, og det er ifølge turistdirektøren en stor del af forklaringen på den boomende turisme.

Han venter, at antallet af overnatninger i Aarhus stiger fra godt en million sidste år til 1,2 millioner i år.

Dermed vil antallet af overnatninger være fordoblet siden 2012.

Også fra søsiden vælter det ind med gæster i landets næststørste by.

Antallet af krydstogtskibe, der anløber havnen i Aarhus, vokser fra 29 skibe med 70.000 passagerer sidste år til 36 krydstogtskibe med 90.000 passagerer i år.

Og turistdirektøren er ikke i tvivl om, at fremgangen i høj grad kan tilskrives kulturhovedstaden.

- Jeg tror ikke, at det havde kunnet lade sig gøre at flytte os så langt vækstmæssigt, hvis det ikke var for kulturåret.

- Det er et brand, der er kendt ude i verden, og som vi har brugt til at tiltrække konferencer og krydstogtskibe, siger Peer H. Kristensen.

Udfordringen består ifølge turistdirektøren i at holde dampen oppe, når røgen efter kulturåret har lagt sig.

- Vi har haft fokus på at sætte Aarhus på kortet. Og det er jo Aarhus, der er her, når kulturbyen forsvinder. Det gør, at vi tror på, at den vækstrejse, vi har sat byen på, vil fortsætte de næste mange år, siger Peer H. Kristensen.

Byen Liverpool var europæisk kulturhovedstad i 2008.

Og det har i den grad givet den engelske havneby medvind, lyder det fra direktør Claire McColgan fra organisationen Culture Liverpool.

- Byen er et helt andet sted, end vi var før kulturbyåret. Vi har haft fremgang i antallet af turister. Vi har haft stigende investeringer i kulturlivet og i byen generelt.

- Men vigtigst af alt, så har det stivet byens selvopfattelse af. Vi har en helt anden selvtillid i dag, end vi havde før.

- Vi har kapaciteten - og modet - til at binde an med arrangementer i en skala, som ville have været utænkelig før, siger Claire McColgan.

Hun har et godt råd til aarhusianerne:

- Det kommer ikke til at ske igen. Så nyd det, mens det står på, siger Claire McColgan.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen