Del : SMS
Berlingske Business

Krydstogtskibe skaber boom i Skagen

13BUSSKagen Havn.jpg
Skagen Havn – nu med krydstogtskibe. Foto: Skagen Havn

Fiskeriet er i fremgang. Der kommer flere turister end nogensinde. En ny bunkerterminal åbner om få måneder. Butikker og restauranter melder om rekordomsætning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et gigantisk krydstogtskib er netop lagt til kaj i Skagen. Skibet troner med sine 12 dæk og 293 meters længde frem i den ellers så fredelige og lille fiskerihavn.

1

Skibet kan ses fra det meste af byen og står i skarp kontrast til byens små gule fiskerhuse, der med røde tagsten putter sig i smalle gader.

Kæmpe turistbusser kører i pendulfart mellem skib og Skagen centrum med de 2.500 passagerer.

Det er nye tider i Skagen.

Det, som er i fuld gang med at vende op og ned på det hele i Danmarks nordligste by, er en ny 600 meter lang kaj og tilhørende havne­anlæg.

Hele herligheden har kostet 230 millioner kroner, og er den største investering i Skagen, siden haven blev bygget i 1907.

Den nye havn blev indviet med pomp og pragt 26. juli i år og har allerede taget mod ni krydstogtsskibe – og langt flere er på vej.

Fiskekasser ved de røde pakhuse i Skagen Havn.

»Vi venter besøg af 16 krydstogtskibe i løbet af sommeren,« lyder det fra Willy B. Hansen, der er direktør for Skagen Havn.

Butikker og restauranter jubler over de mange nye gæster. Aldrig før har de taget mod så mange euro, dollar og japanske yen. Restauranter, cafeer og barer er fyldt op til sidste stolesæde. Der er lange kører foran iskiosken. Gågaden er et sandt mylder af solbrændte turister, der slentre dovent rundt med bykort og store spejlreflekskameraer.

»Det her er noget, byen mærker meget tydeligt. De første meldinger fra vores erhvervsliv er yderst positive. De kan tydeligt mærke, at der er flere turister end før. Det er også noget, der vil give flere arbejdspladser i byen,« siger Willy B. Hansen.

13BUSdan-b.jpg

Hver eneste krydstogtturist bruger efter de første målinger i snit 600 kroner i Skagen på mad, drikke og souvenirs af forskellige art, og for hver million kroner, omsætningen stiger, kaster det som tommelfingerregel ét nyt job af sig.

Kontrasten mellem det gamle og nye Skagen skræmmer ikke Willy B. Hansen.

»Vi har en meget lang tradition for at tage mod mange turister og give dem en autentisk oplevelse. Det holder vi fast i også selv om der nu kommer langt flere end før,« siger havne­direktøren.

Danmarks største fiskerihavn

Også på andre områder går det godt i Skagen. Fiskeriet er i fremgang og Skagen Havn udbygger år efter år sin position som Danmarks klart største fiskerihavn.

Det er nu tæt ved en tredjedel af alle fisk, der landes herhjemme, som læsses af i enorme mængder langs kajen i Skagen ofte tidligt om morgen, før auktionen starter klokken syv.

histscan 20071016 jkg

Alene hos fabrikken Skagerrak Pelagic, der er en af havnes største virksomheder, forarbejdes 95 procent af al den sild, der fanges herhjemme.

Værdien af alle landede torsk, jomfruhummere, sild og mange andre fisk løb sidste år op i 755 millioner kroner. Men efter de er forarbejdet og solgt videre, er værdien løbet op i adskillige milliarder kroner.

Fiskeriet slår turismen

Fiskeriet og de tilhørende værfter, producenter af fiskenet, is og meget andet, skønnes at skabe værdier for pænt mere end tre milliarder kroner om året og er dermed langt vigtigere for byen, end den hastigt voksende turisme.

Faktisk går det så godt, at der er behov for nye udvidelser af Skagen Havn inden for få år.

»Der er behov for at styrke fiskeriets muligheder, så det kan ikke udelukkes, at der skal bygges endnu mere kaj, og endnu flere anlæg til fiskeriet. Det er noget, som bliver undersøgt i løbet af efteråret,« siger Willy B. Hansen.

De gode tider på havnen, har skabt en reel mangel på arbejdskraft på flere af byens største arbejdspladser, og det problem ser ud til at blive endnu større fremover.

Fiskekasser ved de røde pakhuse i Skagen Havn.

Til november åbner således en ny bunker terminal på Skagen Havn, der skal drives af bunker- og olieselskabet Monjasa A/S fra Fredericia.

Den vil skabe endnu større omsætning, end hvad der ventes fra de mange krydstogtskibe. Det er en pæn bid af de hundredvis af skibe, der hver dag runder Grenen, som ventes at gøre stop i Sagen for at tanke olie og modtage anden service.

»Også krydstogtskibene har annonceret, at de fremover vil købe vores svovlfattige olie her fra havnen,« siger Willy B. Hansen.

Også Frederikshavn står foran en større investering i en ny og større havn, hvilket vil styrke hele Nordjylland inden for det maritime område. Frederikshavn vil blandt satse mere på ophugning af borerigge, genbrug af skrot, salg af biobrændsel og øget færgetrafik.

Så nok snakkes der meget om et udkantsdanmark, der står stille, og som er på vej mod en langsom død. Men det er ikke lige det indtryk, Skagen giver. Her er optimismen større end nogensinde, og om kun få dage anløber næste krydstogtskib, hvilket byens butikker og spisesteder allerede er ved at forberede sig på. Der er udsigt til endnu er rekord­omsætning, især på haven, hvis vejret holder, og de mange udendørs serveringsteder igen fyldes til bristepunktet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere