Del : SMS
Berlingske Business

Kritik af modeugens millionstøtte

13BUSCopenhagen-Fashion12.jpg
Det danske modehus Sands bud på herremode. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Politikerne har uddelt millioner af skattekroner uden at sikre sig, at Danish Fashion Institute leverer nok værdi til modeugen. Sådan lyder kritikken fra flere sider, efter organisationen har overdrevet besøgstal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens modefolkene pakker tøjet sammen og forlader denne sommers modeuge regner kritikken ned over Danish Fashion Institute og de politikere på Københavns Rådhus, som har tildelt modeorganisationen flere millionbeløb.

Modeugens besøgstal er i officielle dokumenter blevet overdrevet med rundt regnet 100 procent, og det samme er sket med modeugens økonomiske effekter på de københavnske hoteller og restauranter, har Berlingske Business beskrevet i flere artikler over weekenden. Hvis modeugens toporganisation ikke vil fortælle ærligt og redeligt om modeugens positive effekter, så bør den heller ikke få offentlig støtte længere, lyder det nu fra flere sider.

»Før politikerne vælger at forære den næste million skattekroner væk til Danish Fashion Institute, så bør de sætte sig ned og kigge på, hvad de har fået ud af at tildele alle de andre beløb gennem årene til organisationen,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, der repræsenterer en stor del af landets modebutikker.

Det er ifølge branchedirektøren på høje tid, at politikerne tager en rationel debat om, hvorvidt skattekronerne har en positiv effekt på modeugen.

»I min optik har de offentlige kroner ikke gjort noget som helst positivt for hverken indkøbere eller udstillere på modemesserne, derfor bør man som politiker overveje, om man kan bruge pengene på en bedre måde. De må overveje, om man skal dele midlerne bredere ud, eller om man skal målrette dem til eksempelvis gratis transport til modeugens gæster eller andet, som kommer flere til gavn,« siger Jens Birkeholm.

Selskabet tæt på konkurs

Det er tvivlsomt, hvorvidt Danish Fashion Institutes selskab Copenhagen Fashion Week kan overleve uden offentlig støtte. Så sent som i juni var selskabet konkurstruet og fik på kort tid bevilget en underskudsgaranti af Københavns Kommune. Modebranchen og modeugen klarer sig dog nok, hvis Danish Fashion Institute ikke længere kan være med som arrangør.

»Modeugen kan godt klare sig uden Danish Fashion Institute, men Danish Fashion Institute kan nok ikke klare sig uden modeugen,« konstaterer Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode & Textil, og tilføjer:

»Modeugen lever jo i bund og grund af, at vi samler en masse indkøbere og cirka 2.000 modebrands, og de handler så en masse varer,« siger Klausen.

Han har dog ikke noget ønske om en modeuge uden Danish Fashion Institute.

»Danish Fashion Institute har været klassens frække dreng og bidraget med at skabe en masse opmærksomhed og hype omkring modeugen, og det synes jeg, at vi skal være godt tilfredse med. Men det er klart, at hvis Danish Fashion Institute pludselig ikke er her mere, så vil der være andre aktører, som samler de vigtigste aktiviteter op og gennemfører modeugen helt uden problemer,« siger han.

Som reaktion på afdækningen af de oppustede besøgstal og kritikken fra Dansk Detail bør Københavns Kommune undersøge og genoverveje dens støtte til modeugen, lyder det fra Morten Kabell, borgmesterkandidat for Enhedslisten.

»Det er klart, at når der bliver råbt vagt i gevær, så giver det os anledning til, at vi skal ind og se på, om vi får det for pengene, som vi bliver stillet i udsigt,« siger han og beder den ansvarlige borgmester undersøge, om Danish Fashion Institute giver valuta for støttekronerne.

»Pia Allerslevs forvaltning (kulturforvaltningen, red.) sidder med pengene og har opgaven at følge op på bevillingen. Jeg går ud fra, at hun nu vil følge kritisk op på sagen, og så må vi diskutere, om bevillingen skal fortsætte fremover,« siger Morten Kabell.

»Når man giver støtte til erhvervsprojekter, så må man se kritisk på, om det kan dokumenteres, at støttekronerne har en positiv effekt,« siger Jakob Næsager, medlem af borgerrepræsentationen for de Konservative.

Kulturborgmester ærgrer sig

De kritiske røster om modeugen og de skattekroner, der bliver brugt på den, gør dog ikke det store indtryk på kulturborgmester Pia Allerslev (V).

»Jeg bliver ærgerlig over, at når der endelig sker noget positivt i Danmark, så leder man straks efter håret i suppen,« siger hun.Men er det ligegyldigt, om modeugen giver Københavns hoteller og restaurationer indtægter for 180 mio. kroner i stedet for de 500 mio. kroner, som I først fik at vide?

»Det er selvfølgelig ikke en ligegyldig petitesse, om modeugen giver omsætning for 180. mio., 300 mio. eller 500 mio. kroner årligt, men tallet er bare ikke afgørende for mig. Uanset hvad, så er vores investering relativt ubetydelig i det store spil. Vi taler jo i stedet om, at modehusene får ordrer for et trecifret millionbeløb,« siger hun.

Københavns Kommune har foruden underskudsgarantien lovet Danish Fashion Institute et tilskud på 1,1 mio. kroner årligt fra 2010 til 2014.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere