Del : SMS

Krise i Brøndby: Slunken pengekasse og kaos i ledelsen

10BUSPix1-Jan-Bech-Andersen.jpg
Brøndby IFs træner Thomas Frank annoncerer sin afgang som træner for Brøndby, onsdag d. 9. marts 2016 på Brøndby Stadion. Pressemøde med Jan Bech Andersen og Troels Bech.

Fodboldvirksomheden Brøndby er både økonomisk, ledelsesmæssigt og sportsligt i krise. Der kan blive behov for ny kapital i år, samtidig med at kaos hersker på ledelsesgangen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Underskud på underskud på underskud. Pengene fortsætter med at fosse ud af pengekassen i fodboldklubben Brøndby IF, hvor der samtidig endnu engang er skabt kaos på ledelsesgangen med fyring af administrerende direktør Søren Vadmand og efterfølgende opsigelse fra cheftræner Thomas Frank.

Krisecocktailen er toppet med en yderst upassende adfærd af bestyrelsesformand og storaktionær, Jan Bech Andersen, som anonymt har kritiseret cheftræneren og den tidligere sportsdirektør Per Rud i et fanforum på nettet.

adwd

Men det mest presserende problem i Brøndby IF er behovet for ny kapital. Det kommer nemlig til at kræve endnu flere penge at vende minus til plus i den underskudsgivende fodboldforretning, vurderer sportsøkonom Kenneth Cortsen fra University College Nordjylland, Aarhus Universitet.

»Brøndby har holdt en stor fest de senere år uden for alvor at have fået noget ud af det. De har tabt rigtigt mange penge, de taber stadig penge, og de forventer også at tabe penge næste år. Det siger sig selv, at der kommer et tidspunkt, hvor de igen skal have tilført kapital,« siger Kenneth Cortsen.

Spillerforeningen og Divisionsforeningen i Forligsinstitutionen

Blodrødt regnskab

Brøndby IFs regnskab for 2015 viser en blodrød bundlinje på minus 17 mio. kroner. Året før måtte selskabet inkassere et underskud på godt 153 mio. kroner. Egenkapitalen ligger på 65 mio. kroner, mens selskabets likvide beholdning ved udgangen af 2015 lå på knap 12 mio. kroner. I 2016 forventes et underskud før skat på mellem 15 og 25 mio. kroner og højst fem mio. kroner i indtægter fra transfer.

Der er altså god grund til bekymring på Vestegnen, og redningsmanden skal findes på formandsposten. Som storaktionær har Jan Bech Andersen nemlig allerede meddelt, at han agter at sende frisk kapital mod Brøndby IF, og ifølge Økonomisk Ugebrev er der 80 mio. kroner på vej fra Jan Bech Anderens bankkonto.

Medier: Brøndby-formand i hårdt angreb på Frank og Rud Brønd

Jan Bech er Brøndbys livline

Han er med andre ord klubbens livline, og ifølge Dan Hammer, tidligere koncernchef for Parken Sport & Entertainment, kan den aktuelle uro ende som en fordel for Brøndby IF, hvis man ser lidt længere ud i fremtiden.

»På en paradoksal måde kan det her på den lange bane gå hen og blive en fordel for Brøndby. I økonomisk forstand er Jan Bech Brøndby. Én ting, der kunne lukke Brøndby, var, hvis han valgte at gå, og hvis han skulle gå, skulle det være nu. Men han vil formentligt gøre endnu mere for klubben efter det her,« siger Dan Hammer, som mener, at fire sejre i de næste fire kampe vil sende formandens dumheder i glemmebogen.

2009

Og det er netop sportslig succes, der er nøglen til at løse problemerne i Brøndby IF. Uden sejre, pokaler og deltagelse i europæiske turneringer – ingen økonomisk succes.

»Når man investerer så meget, skal det gerne give udslag i sportslig performance, for der er så stor sammenhængskraft i den sportslige og økonomiske performance. Det handler om at vinde, for det giver flere TV-penge og flere tilskuere på lægterne, og dermed er det mere interessant for sponsorerne. Hele vejen rundt får man styrket forretningsmodellen ved at vinde,« siger Kenneth Cortsen og tilføjer, at Brøndby IF således er langt fra den storhedstid, der prægede klubben år tilbage.

»Det handler om at komme tilbage og få sig manifesteret i den absolutte top i dansk fodbold og være en seriøs bejler til mesterskaber, som de var for snart mange år siden,« siger han.

Pix-BIF

Hos Brøndby IFs hovedsponsor, bettingfirmaet Bet25.dk, har den kaotiske tilstand i klubben heller ikke skabt usikkerhed om værdien af sponsoraftalen – omend administrerende direktør Holger Kristiansen hellere ville have omtalen på baggrund af kampene på fodboldbanen end kampene i Brøndbys bestyrelseslokale.

Fans er de vigtigste

»Det er klart, at jeg hellere ville have fokus på fodboldspillerne end på jakkesættene, det er jo på fodboldtrøjerne, mit logo står. Jeg vil da hellere have en Agger-lancering, end at der er ballade på de indre linjer. Men vi er her mere på grund af fansene end på grund af Søren Vadmand og Thomas Frank. Det er fansenes opbakning, der er vigtig for mig. Hvis de vendte klubben ryggen, ville jeg være mere bekymret,« siger adm. direktør Holger Kristiansen.

Jens chr

Sponsorekspert Thomas Badura, ejer af og direktør i konsulentfirmaet Sponsorpeople, der rådgiver virksomheder om sponsorater i sportens verden, tror ikke umiddelbart, at balladen i Brøndby koster sponsorer.

»På den korte bane er det selvfølgelig ærgerligt, at der er uro, men det er de sportslige resultater, der vejer tungt, og det partnerskab som sponsorerne har med Brøndby, som er vigtigst. Hvis det kræver nogle ændringer i ledelsen og det kommercielle setup, der er i Brøndby, så er det forhåbentligt noget, der kan komme sponsorerne til gode fremover,« siger Thomas Badura.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere