Del : SMS
Berlingske Business

Krigsklodser hitter udenom Lego

lego4_war_business

En underskov af små firmaer hjemmeproducerer krigsfigurer og våben, der passer ind i en "Lego-hånd". Krig strider mod Legos egen filosofi, og derfor ser Lego gennem fingre med nichen og lader den leve sit eget liv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Appetitten efter Lego-klodser er næsten umættelig, og Billund-virksomheden har ofte svært ved at følge med efterspørgslen. Det efterlader spillerum for driftige entusiaster til at gøre forretning i afkroge af klodsuniverset, som Lego ikke selv har erobret.

Se billederne her

Amerikanske Will Chapmans søns ønske om at rekonstruere scener fra Anden Verdenskrig blev eksempelvis startskuddet til firmaet BrickArms, der laver figurer og våben, som passer sammen med de klassiske Lego-klodser.

"Vi sagde til ham, 'lad os forsøge at lave dem ud af klodser'. Men det kunne man ikke. Man kunne ikke lave de våbnen og hjelme, han ønskede, ud af de klodser, Lego har, så jeg sagde 'lad os forsøge at lave dem selv'," siger Will Chapman til den amerikanske radiostation NPR.

US-156976325

Senere har Will Chapman sagt sit job som software-programmør op og arbejder nu fuld tid med at designe våben til Lego-figurer og male uniformer på indkøbte Lego-figurer, som han køber hjem i store partier. BrickArms sælges i dag i blandt andet en række europæiske lande og i USA.

Legos patent udløb i 1988, så derfor kan alle frit lave Lego-lignende klodser og andre tilføjelser til klodsernes univers uden at få sagsanlæg på nakken. Det har store kommercielle konkurrenter som firmaet MegaBloks blandt, men det har en række krigsnostalgikere og våbenentusiaster - der også tæller GI Brick og Brickmania - udnyttet, da krig ikke passer ind i "Lego-filosofien".

Star Wars-Lego går an

"Vi kender udmærket BrickArms og mange af de andre, der laver våben og andre Lego-lignende produkter. Krigsførelse passer ikke ind i Lego-universet, og det er ikke en vej, vi kommer til at gå. Derfor har vi det fint med, at de firmaer dækker et hul i markedet, så længe de ikke gør brug af Lego-navnet," siger kommunikationsmedarbejder Jan Christensen til Berlingske Business.

"Så længe folk ikke decideret kalder deres produkt for Lego eller laver noget anstødeligt med Lego-figurer på tegninger eller i film, så er det sjældent, vi reagerer på det," siger han.

Klodskoncernen fra Billund laver selv Lego til Star Wars-filmene, hvor lysværd og laservåben er en del af stjernekrigsuniverset. Ifølge Jan Christensen kan det gå an, fordi det drejer sig om en fortælling om "det onde mod det gode". Noget som Lego ikke mener kan overføres på moderne krigsførelse.

Pix_star wars lego

Lego opdager ofte eksempler på folk, der har lavet deres egne Lego-lignende klodser, gennem dialog med firmaets inkarnerede fans.

"Det sker, at vi hører om den slags, men det er ofte gennem vores fans, der er meget hurtigere end os. Somme tider kontakter folk os også for at spørge om lov. For nogle år siden var der eksempelvis en arkitekt, der spurgte om han måtte producere Sears Tower i Chicago i Lego Klodser. Det er senere blevet til et samarbejde om Lego Architecture-linjen," siger Jan Christensen.

Hør radioindslaget fra NPR med Will Chapman fra BrickArms:

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere