Del : SMS
Berlingske Business

Kopivarer florerer på sociale medier

US-IT-INTERNET-FACEBOOK-LIFESTYLE-FILES
Foto:

Forbrugerne skal være varsomme på sociale medier. Det vælter frem med falske konkurrencer, hvor man skal tagge, like og dele opslag for at vinde præmier, men ofte er det kopivarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kopivarebranchen kaster i øjeblikket sin kærlighed på de sociale medier.

De fleste med en Facebook-konto har nok allerede oplevet, at deres venner liker, tagger og deler billeder for at vinde hvad som helst. Men bag denne type konkurrencer gemmer sig ofte snyd, bedrag og muligvis kopivarer.

01BUSKevin-Day---MarkMonito.jpg

»I løbet af de sidste par år er der sket en eksplosion i kopivarer gennem sociale medier og mobilapplikationer. Brands og individer bliver misbrugt ved, at nogle opretter falske profiler eller sider, som linker til hjemmesider eller laver applikationer. I virkeligheden er de designet til at stjæle forbrugernes data,« siger Kevin Day.

Et tilfældigt eksempel fra Facebook lyder:

»Sådan deltager du: 1. Like billedet, 2. Tag den person, du vil dele med. OBS: Hvis I også liker vores Facebook-side, så har I større vinderchancer. Held og lykke alle sammen.«

BM Business

Men ofte er der tale om falske Facebook-sider, og det er ikke uden grund, at de florerer. Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen handles de pågældende Facebooksider. Det anslås, at de falske sider kan videresælges, når de opnår 10.000 likes, og mange likes kan hurtigt opnås, hvis der udloddes et par støvler eller en gratis taske.

Store marketingteam bag snyderiet

Problemet er bare, at konkurrencerne ofte er falske, og at de ikke er helt så gratis, som forbrugeren måske tror. Man betaler med sine personlige oplysninger, for ofte henvises man til et link, hvor man skal udfylde personlige informationer, og dem kan disse falske firmaer så også tjene penge på.

Apple

»Bagmændene er ikke bare nørder, der sidder et sted i Rusland. De benytter sig af fantastiske søgeoptimeringsmaskiner. Det er store marketingteam, der er gode til at tilpasse sig,« siger Kevin Day.

Køkkenproducenten Svane Køkkenet var for nylig ude for, at nogen misbrugte deres brand. En konkurrence blev oprettet i virksomhedens navn og med dens logo, og konkurrencen blev ivrigt delt på Facebook, fordi et køkken til en værdi af 80.000 blev lovet væk. Bagmændene bag fupkonkurrencen fik en masse oplysninger, som de nu kan tjene penge på. Svane Køkkenet har politianmeldt sagen. Men det er blot ét af mange eksempler.

NETHERLANDS-CRIME-WEAPONS

»Flere forbrugere kigger på virksomheders sociale medieprofiler i stedet for på deres hjemmeside. Det er meget nemt for kopifirmaerne at lokke informationer ud af forbrugerne, for så snart forbrugeren ser navnet og logoet på et brand, som de har tiltro til, er de villige til at dele oplysninger om sig selv ud. Der er et tillidsbånd, så folk gør det bare.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere